In tegenstelling tot zijn concurrenten is de Roomster van Skoda niét de iets burgerlijker versie van een kleine bestelwagen, hij werd geheel autonoom ontworpen. Het resultaat is een handige vijfdeurs met een opwindend mooie styling, die onderhuids diverse elementen meekreeg uit de organenbank van de Volkswagengroep. Zo komt de voortrein uit de Fabia en de achtertrein uit de Octavia Classic, terwijl de motoren uiteraard vertrouwd overkomen. De klant heeft de keuze uit drie benzinemotoren en twee turbodiesels (1.4 en 1.9 liter). Van die laatste namen we de krachtigste versie mee voor een test....

In tegenstelling tot zijn concurrenten is de Roomster van Skoda niét de iets burgerlijker versie van een kleine bestelwagen, hij werd geheel autonoom ontworpen. Het resultaat is een handige vijfdeurs met een opwindend mooie styling, die onderhuids diverse elementen meekreeg uit de organenbank van de Volkswagengroep. Zo komt de voortrein uit de Fabia en de achtertrein uit de Octavia Classic, terwijl de motoren uiteraard vertrouwd overkomen. De klant heeft de keuze uit drie benzinemotoren en twee turbodiesels (1.4 en 1.9 liter). Van die laatste namen we de krachtigste versie mee voor een test. Opvallend is dat de Roomster achteraan geen schuifdeuren meekreeg en dat is een beetje een tegenvaller, want handig zijn die wel. De achterklep zwaait in één beweging naar boven, de laadvloer ligt een beetje diep en dat is wat bij het laden en lossen. Binnenin kijkt men tegen een zeer verzorgd interieur aan, dat in niets te onderscheiden valt van welk familielid ook. Maar wie de motor start, merkt wel dat de geluidsafdichting minder geslaagd is dan bij een berline. Wie dit soort auto kiest, verwacht veel modulariteit en wordt bij de Roomster niet teleurgesteld. Achterin staan drie stoelen, twee brede aan de buitenzijde die op rails staan, en een smaller exemplaar in het midden. Wordt die losgemaakt en uitgetild, dan kunnen de buitenste iets naar binnenschuiven voor meer ruimte. Die twee buitenste kunnen trouwens ook worden uitgetild, zodat er een bijzonder groot laadvolume ontstaat. De passagiers achterin hebben ruimte zat, in elk geval veel meer dan we gewend zijn in een auto van 4,20 meter lang. Met een gewicht van net 1400 kg heeft de turbodiesel niet de minste moeite, zodat het rijden prima meevalt. Ook met de wegligging zit alles kits. Zelfs de overhelling in de bochten is prima, maar de Roomster is natuurlijk een stuk lager dan zijn concurrenten en bezit daardoor ook niet de opbergvakken boven de voorruit, who cares ? Daar komt nog bij dat ook het verbruik meevalt. Wie een beetje uitkijkt, blijft moeiteloos onder de 6 liter/100 km. De prijs van de Roomster is alvast zeer redelijk, want alle modellen worden standaard uitgerust met een tweevoudig verstelbaar stuur, een achterruitwisser en -sproeier, frontale en zijdelingse airbags, ABS en MSR. Het veel geroemde ESP is dan weer een optie. Motor : viercilinder turbodiesel met een slagvolume van 1896 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 110 pk / 81 kW bij 4000 toeren/minuut en maximaal koppel van 235 Nm tussen 1900 en 2750 toeren. Afmetingen : 420 cm (l), 168 cm (br), 160 cm (h) en 261 cm (wielbasis). Koffervolume : 450-1780 liter. Verbruik in liter/100 km : 6,7 (stad), 4,6 (buiten stad), 5,4 (mix). C02-uitstoot : 149 gr/km. Prijs inclusief btw : 16.040 euro vermeerderd met 123 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 270,68 euro. Andere versies : 1.2 (11.990 euro), 1.4 (13.340 euro), 1.6 (13.740 euro), 1.4 TDI (14.440 euro). Door Pierre Darge