Met zijn Espace was Renault de voorloper voor een heel peloton monovolumes. De Fransen verschijnen een beetje laat op de markt van de minimonovolumes, waar de Opel Meriva en de FiatIdea de toon aangeven. Met de Modus, die op het platform van de Nissan Micra rust, is de achtervolging ingezet.
...

Met zijn Espace was Renault de voorloper voor een heel peloton monovolumes. De Fransen verschijnen een beetje laat op de markt van de minimonovolumes, waar de Opel Meriva en de FiatIdea de toon aangeven. Met de Modus, die op het platform van de Nissan Micra rust, is de achtervolging ingezet. De nieuweling, die slechts 3,79 meter lang is, slaagt er bovendien in de Idea met 14 cm en de Meriva met 25 cm te kloppen. Heel bijzonder daarbij is dat de passagiers ondanks het ultrakorte karakter van de Modus, ook achterin meer dan voldoende plaats krijgen. Dat kan doordat de achterbank op een rail staat en over 17 cm verschoven kan worden. Op voorwaarde dat de middensteun is weggeklapt en de zitjes naar elkaar toe zijn geschoven, zodat men tussen de wielkasten schuift. In die positie is er plaats voor twee en niet meer voor drie inzittenden. Bij een maximale ruimte voor die twee passagiers krimpt het laadvolume van de koffer tot een krappe 198 liter. In de standaardopstelling is dat 274 liter. Variabele functionaliteit staat overigens centraal bij de Modus, die ook een achterklep met dubbele opening meekreeg, een verplaatsbare asbak, een geheime opbergplaats onder het zitkussen van de voorste passagier, een slede onder diezelfde stoel en opbergbakjes in de vloer en tegen het plafond. Achteraan moeten de inzittenden het doen met netjes in de rugleuning van de voorste stoelen. De stoelen achterin kunnen tweevoudig worden opgeklapt, waardoor een vlakke laadvloer ontstaat, goed voor 621 liter bagage. Onder de kap is er keuze tussen drie benzinemotoren (1.2, 1.4, 1.6) en een 1.5 turbodiesel in twee verschillende karakteristieken. Zelf gaan we met de 1.4 benzine op weg die een bijzonder stille krachtbron blijkt. De ingenieuze constructie van de Modus en het grote aantal veiligheidsvoorzieningen hebben er wel voor gezorgd dat de wagen 150 kg meer weegt dan de Clio die één centimeter korter is. Met zijn hoge opbouw kreeg hij een relatief groot frontaal oppervlak mee en die twee aspecten spelen in zijn nadeel. Bij de hernemingen laat dat nadeel zich bij de niet zeer koppelrijke motor voelen, maar de doorsnee rijder zal daar nauwelijks last van hebben. Bovendien valt er niets aan te merken op zijn rijgedrag en zijn ingebouwd onderstuur is duidelijk voor de familievader bedoeld : de achtertrein breekt nooit onverhoeds uit, eerst gaan de voorwielen op de loop en dat valt door iedereen te corrigeren. Het verbruik kan net onder de 7 liter/100 km worden gehouden. Handig, compact en nog goed rijbaar ook, de Modus lijkt wel de ideale kompaan en alsof dat nog niet volstond is daar niet geheel onverwacht nog een vierde kwaliteit bijgekomen : als eerste in zijn segment haalde de Modus vijf sterren in de Euro NCAP-tests. Niet kwaad voor een auto die in onze versie 12.900 euro kost. Pierre Darge