Met de Almera Tino, gebaseerd op de berline, stapt Nissan in het segment van de compacte monovolumers, waar de Renault Scenic de plak zwaait. Op dezelfde wielbasis als de Almera, maar met een breder spoor, zet Nissan een 8 cm langere auto. Toch blijft hij met zijn 4,26 meter behoorlijk compact. Op het onderstel zit een modulair interieur gemonteerd met achterin drie stoelen, waarvan de buitenste over een lengte van 9 cm kunnen verschuiven. Neemt men de centrale achterstoel weg, dan wordt die mobiliteit nog groter. De drie stoelen kunnen individueel worden weggeklapt of uitgenomen, zodat de Tino in een o...

Met de Almera Tino, gebaseerd op de berline, stapt Nissan in het segment van de compacte monovolumers, waar de Renault Scenic de plak zwaait. Op dezelfde wielbasis als de Almera, maar met een breder spoor, zet Nissan een 8 cm langere auto. Toch blijft hij met zijn 4,26 meter behoorlijk compact. Op het onderstel zit een modulair interieur gemonteerd met achterin drie stoelen, waarvan de buitenste over een lengte van 9 cm kunnen verschuiven. Neemt men de centrale achterstoel weg, dan wordt die mobiliteit nog groter. De drie stoelen kunnen individueel worden weggeklapt of uitgenomen, zodat de Tino in een oogwenk tot een handige tweezitter met bagageruimte wordt omgetoverd. De inzittenden achterin krijgen dankzij de iets hogere zit bovendien een panoramische uitkijk. Nog een handigheidje: klap je de rugleuning van de middenste stoel terug, dan ontstaat achterin een tafeltje. Bovendien zitten er opbergvakjes onder de achterstoelen. Aan functionaliteit ontbreekt het deze Japanner duidelijk niet. We staan hier mijlenver van het wat simplistische ontwerp van de Serena, die met zijn versnellingsbak tussen de voorstoelen niet veel meer dan een verbeterde bestelwagen bleek. De koper van de Almera Tino kan kiezen uit drie krachtbronnen: twee benzinemotoren van 1.8 en 2.0 liter en een viercilinder turbodiesel met een slagvolume van 2.2 liter. Zelf zijn we op stap gegaan met die laatste (overigens de eerste dieselmotor van Nissan met rechtstreekse inspuiting, maar nog zonder de geavanceerde common-rail-techniek). Hoewel de motor dankzij zijn ruime cilinderinhoud op papier behoorlijke cijfers laat zien, vallen de prestaties op de weg een beetje tegen. Door de lange overbrengingen (omwille van de zuinigheid) en het gewicht van anderhalve ton vielen de hernemingen niet zo best mee. Het gebrek aan levendigheid in de lagetoerentallen dwingt de rijder die wat wil opschieten, vaak te schakelen. En daar knelt het schoentje, dat schakelen gaat minder vlot dan we van Japanners gewend zijn. Bovendien is de motor geen voorbeeld van bedrijfsstilte. Aan zijn korte wielbasis dankt de Almera Tino een kleine draaicirkel, zodat het maneuvreren in de stad wel meevalt. En het verbruik ligt met 8 liter per 100 km net iets boven het gemiddelde in deze categorie. Een gedegen afslankingskuur dringt zich op, die zou zowel de prestaties als het verbruik van de Tino ten goede komen. De uitrusting van de Tino is zelfs in zijn comfort-basisversie voorbeeldig. Voor een aankoopprijs van 748.500 fr. krijgt de koper twee frontale en laterale airbags, ABS, elektrisch bediende ruiten voor, centrale vergrendeling, opbergvakken in de vloer en een lade onder de achterstoelen - naast een praktische moduleerbaarheid, een koffervolume van 440 liter én drie jaar garantie. NISSAN ALMERA TINO 2.2 DIMOTOR:voorin gemonteerde viercilinder turbodiesel met directe inspuiting en een slagvolume van 2184 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft.POTENTIEEL:maximaal vermogen van 114 pk/84 kW bij 4000 toeren/minuut en max. koppel van 235 Nm bij 2000 toeren/minuut.AFMETINGEN:426,4 cm (l), 175,8 cm (br), 160,8 cm (h) en 253,5 cm (wielbasis).KOFFERVOLUME:440 liter.VERBRUIK IN LITER/100 KM:8,3 (stad), 5,3 (buiten stad), 6,4 (mix).CO2-UITSTOOT:168 gr/km.PRIJS, INCLUSIEF BTW:748.500 fr., vermeerderd met 35.000 fr. BIV.JAARLIJKSE AUTOBELASTING:15.022 fr.ANDERE VERSIES:1.8 benzine (698.500 fr.) en 2.0 N-CVT automaat (875.000 fr.).PIERRE DARGE