De Koreaanse constructeur Daewoo, wiens financiële problemen de jongste maanden niet uit het nieuws zijn geweest, heeft op de Belgische markt al een aardig aandeel bevochten. Zijn producten zijn betaalbaar, maar gebruiken meestal een techniek die een rondje achter ligt en motoren die niets geavanceerds hebben.

Met de Tacuma wil Daewoo zijn deel van de koek opeisen in het segment van de compacte monovolumes, de niche waar de Renault Scenic en de Opel Zafira domineren. Van zo'n compacte allesdoener verwacht de koper in de eerste plaats een grote moduleerbaarheid van het interieur. De Tacuma zit met zijn multifunctionaliteit in elk geval goed. De wagen beschikt over vijf aparte lichtgewichtstoelen die gemakkelijk individueel kunnen worden uitgenomen of teruggeklapt. Opmerkelijk is dat de stoel van de passagier voorin zelfs 180 graden om zijn as kan draaien.

Bovendien is er een behoorlijk aantal opbergvakjes, zelfs in het plafond en onder de voeten van de passagiers achterin. Aan de achterzijde van de stoelen zit ook een klaptafeltje met een bekeruitsparing en in de SX vindt men een stroomaansluiting. Met de stoelen op hun plaats beschikt de gebruiker over een ruim koffervolume van 455 liter. De constructeur maakt er ons ook graag attent op dat zelfs de voorstoelen helemaal plat kunnen, zodat een rudimentair bed ontstaat.

Minder enthousiast waren we over de 1.8 liter motor. Op papier zet die 101 pk over op de voorwielen en levert een koppel van 151 Nm. In de praktijk, en uitgerust met een LPG-installatie, blijkt de Tacuma een wat slome gezel die zich een beetje futloos door het leven beweegt. Bovendien is de motor niet zeer soepel. Wie in de groene zone van de toerenteller wil blijven (door de constructeur als economisch rijden omschreven), moet geduld oefenen bij het optrekken. Wil je een beetje voortmaken, dan is het schakelen geblazen. Dat verloopt iets minder vlot dan we hadden gehoopt in een auto die anders best comfortabel rijdt. De Tacuma is op het randje af te slap afgeveerd, waardoor het koetswerk behoorlijk overhelt in de bochten. In de stad valt zijn handelbaarheid op - mede dankzij zijn kleine draaicirkel.

Is de motor niet echt up to date, dan is het interieur (nadrukkelijk uit kunststof samengesteld) behoorlijk goed afgewerkt. Met zijn redelijke prijs blijft de Tacuma in elk geval een aantrekkelijk alternatief voor wie op een vrij volledig uitgeruste wagen mikt tegen een betaalbare prijs. Voor een basisprijs van 579.990 fr. is de Tacuma standaard uitgerust met twee frontale airbags, ABS, een toerenteller, elektrische ruiten rondom en een bestuurdersstoel die in de hoogte verstelbaar is.

Die aantrekkelijke prijs wordt een beetje overschaduwd door het verbruik. Om die reden en wegens het ontbreken van een dieselversie biedt de constructeur een LPG-tank aan die door de fabriek werd ingebouwd. Voor een verzonken 63-liter tank, die de plaats van het reservewiel inneemt, betaalt de koper wel 93.000 fr., voor een dwarsgeplaatste tank, die een stuk van de koffer inneemt, 80.000 fr.

PIERRE DARGE