De Fox is de opvolger van de Lupo, maar dan wel dertig centimeter langer. Daardoor en dankzij de verschuifbare achterbank is hij uitgegroeid tot een volwaardige vierzitter, met zelfs behoorlijk veel knieruimte achterin en twee cupholders tussen de passagiers. Met een instapprijs van nog geen 9000 euro scoort hij ook hoog als we prijs, kwaliteit en uitrusting afwegen. Die uitrusting mag er zijn. Van huis uit krijgt de Fox frontale airbags mee, ABS met elektronische remkrachtverdeler, een elektrohydraulisch bekrachtigd stuur dat in de hoogte en in de ...

De Fox is de opvolger van de Lupo, maar dan wel dertig centimeter langer. Daardoor en dankzij de verschuifbare achterbank is hij uitgegroeid tot een volwaardige vierzitter, met zelfs behoorlijk veel knieruimte achterin en twee cupholders tussen de passagiers. Met een instapprijs van nog geen 9000 euro scoort hij ook hoog als we prijs, kwaliteit en uitrusting afwegen. Die uitrusting mag er zijn. Van huis uit krijgt de Fox frontale airbags mee, ABS met elektronische remkrachtverdeler, een elektrohydraulisch bekrachtigd stuur dat in de hoogte en in de diepte verstelbaar is, een opberglade onder de stoel van de rijder en een zeer goed schakelende vijfbak. Het interieur oogt sober, maar de afwerking ervan mag zeker gezien worden. Bespaard werd er wel op de zijruiten achteraan, die kunnen niet open en ook de zijdelingse airbags en ESP ontbreken. Het instrumentenbord werd tot een kleine eenheid samengebald, dat een plaatsje krijgt achter het stuur. Verrassend bij die prijs is de aanwezigheid van een (erg kleine) toerenteller. In de plaats van een klokje hadden we liever een echte koelvloeistofthermometer gezien, in plaats van alleen maar een verklikkerlichtje. Ter kennismaking kiezen we de 1.2 liter. Voor zijn bescheiden 55 pk zullen velen de neus optrekken, omdat tegenwoordig alles blits, hip en snel hoort te zijn. De basisversie van de Fox is dat allemaal niet en zijn silhouet is verre van spectaculair : hij doet nog het meest aan de eerste generatie van de FiatPunto denken. Maar op de weg valt de Duitse kleine best mee, en onderweg ondervinden we vooral dat de Fox veel meer is dan alleen maar een stadswagen. Hij trekt behoorlijk op, is buitengewoon comfortabel op oneffen wegdek en laat alleen op lange Ardense hellingen wat van zijn pluimen, als hij wat te snel op zijn adem trapt. We appreciëren de goede steun van de stoelen voorin, het ruimtegevoel dat al bij de Lupo aanwezig was en het gemak waarmee de Fox zich in de stad laat rijden en parkeren. U merkt het, we hebben het best naar onze zin met de Fox, die op een gemengd parcours rond de 6 liter/100 km verbruikt. Toch betreuren velen het nu al dat het instapmodel van het Volkswagen-gamma slechts in driedeurs verkrijgbaar is. Toch wordt de Fox een aantrekkelijk alternatief voor de Fiat Panda, de Ford Ka of de Toyota Aygo en zijn Franse zusjes. Motor : viercilinder benzinemotor met een slagvolume van 1198 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 55 pk/40 kW bij 4750 toeren/minuut en maximaal koppel van 108 Nm bij 3000 toeren/minuut. Afmetingen : 382,8 cm (l), 166 cm (br), 154,4 cm (h) en 246,5 cm (wielbasis). Koffervolume : 260-1016 liter. Verbruik in liter/100 km : 7,7 (stad), 5 (buiten stad), 6 (mix). CO2-emissie : niet vermeld. Prijs, inclusief btw : 8990 euro, de BIV bedraagt 61,50 euro. Jaarlijkse autobelasting : 151,93 euro. Andere versies : 1.4 (10.620 euro), 1.4 Tdi (11.720 euro). pierre darge