Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

Met de Tourer speelt Honda twee sterke troeven uit : het laadvolume van een echte break en meer dan gewone prestaties. Dat laatste heeft te maken met het verleden van de motorist die altijd al gekozen heeft voor geavanceerde krachtbronnen. Twee motorversies trekken de Tourer : een 2.0 en een 2.4 liter benzine, in afwachting van de turbodiesel die er over enkele maanden aankomt. Beide motoren krijgen het VTC-systeem mee dat een continu variabele timing van de inlaatnokkenas mogelijk maakt. In het geval van de 2.4, onze testauto, komt daar een VTEC-technologie bij met twee nokkenprofielen, zodat zowel de lifthoogte als de openingsduur van inlaat- en uitlaatkleppen worden aangepast aan de motorbelasting. In mensentaal betekent zoiets dat het rendement welhaast altijd zeer hoog ligt, ongeacht toerentallen of omstandigheden.

Die 2.4 is daardoor een fraai voorbeeld geworden van soepelheid, terwijl de rijder die de krachten hoog in de toeren gaat zoeken, echte sportprestaties krijgt voorgeschoteld en dat is verre van vanzelfsprekend voor een break die 4,75 meter lang uitvalt en toch 1575 kg weegt. Koppel die kwaliteiten aan een precieze besturing, een lage zit en een stevige ophanging en men komt uit op een sportief rijdende break die bij een normale rijstijl tussen 10 en 11 liter/100 km verbruikt.

Voor de praktische bruikbaarheid is de Tourer 8,5 cm langer dan de berline, en 2,5 cm hoger. Bovendien werd de achterophanging aangepast door de veren onder de vloer te monteren en het reservewiel te vervangen door een Tire Fit reparatieset met compressor. Dat resulteert in de normale configuratie met vijf passagiers aan boord in een laadvolume van de koffer van een flinke 576 liter. Wordt de achterbank neergeklapt (met het handige Quick Flat-systeem klappen rugleuning en zitgedeelte in één beweging weg, evenals de hoofdsteunen), dan komt men zelfs uit op 1657 liter. Onder de koffervloer zit ook nog een extra ruim van 50 liter. En wie met de handen vol bagage staat, kan de achterklep met de afstandsbediening elektrisch openen.

Daarbovenop werd ruim aandacht besteed aan de afwerking van het interieur en de veiligheid (airbag voor rijder en voorpassagier, zijairbags voorin, gordijnairbags voor- en achteraan, ABS met elektronische remkrachtverdeler en een stabiliteitsprogramma).

Pierre Darge

De Tourer van Honda koppelt

het laadvolume van een

echte break aan meer dan

gewone prestaties.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content