Door Pierre Darge
...

Door Pierre DargeDe nieuwe Renault Laguna Grandtour is een bijzonder elegant uitziende break. Hij staat op het platform van zijn voorganger, maar voor de rest oogt hij geheel nieuw. Die elegantie is gedeeltelijk te wijten aan de lengte, die met 10,6 cm toegenomen is waardoor de nieuwe break nu al 4,80 meter meet. Aan de wielbasis - de afstand tussen beide assen, die fundamenteel is voor de ruimte van de passagierscel - werd evenwel niet geraakt. De extra lengte bevindt zich enkel achter de achteras en dat laat een beetje vermoeden dat Renault met een minimum aan kosten een nieuw model heeft ontwikkeld. Vandaar ook de korte ontwikkelingstijd. Onder de kap heeft de klant de keuze tussen een 2-liter benzinemotor, al dan niet met turbo, en twee dieselmotoren, respectievelijk 1.5- en 2.0-liter. Van de eerste werd slechts één versie ontwikkeld, terwijl de tweede er in drie varianten aankomt met 130, 150 en 172 pk. Zelf namen we ter kennismaking de kleinste turbodiesel mee, met zijn 110 pk op papier veeleer bescheiden. Die motor is aan een handgeschakelde zesbak gekoppeld en kan aardig overweg met het gewicht van meer dan 1600 kg. Ook de wegligging blijkt prima en de stabiliteit is in alle omstandigheden geruststellend. Natuurlijk is de Grandtour geen sprinter, maar een slenteraar is hij evenmin en zijn verbruik hangt meestal tussen 5 en 6 liter/100 km. Bij een break gaat de aandacht in de eerste plaats naar het gebruiksgemak en daarover kunnen we duidelijk zijn. De toegenomen lengte is volledig terug te vinden in de overhang achteraan en dat levert een laadvolume op van 508 liter, of 33 liter meer dan zijn voorganger. Met de achterbank neergeklapt, wordt dat nu 1593 liter, tegen 1515 liter voorheen. Dat is een aardige vooruitgang, maar absoluut geen record. Meegenomen is in ieder geval ook de homogene ruimte, met rechte zijwanden. Achter die wanden bevinden zich kleinere laadvakjes. Ook belangrijk zijn de praktische gebruiksmogelijkheden en daarover zijn we resoluut positief. De laaddrempel is slechts 54 cm hoog en dat is een zekere troef als het om het laden van zware lasten gaat. De laadopening is liefst 103 cm breed terwijl de laadlengte met neergeklapte achterstoelen 191 cm bedraagt. En lange klanten zullen zich bij het laden ook perfect op hun gemak voelen met een klep die geopend liefst 190 cm boven de grond reikt. Het volkomen plat leggen van de achterstoelen is bovendien kinderspel en gebeurt via twee hendels, dat kan zowel vanuit het interieur als vanaf de kofferruimte. Met een prijs die net onder de 25.000 euro ligt, is Renaults grootste break een interessant compromis.