De Zuid-Koreaanse constructeur Hyundai is aan een indrukwekkend programma bezig waarin na jaren van afwezigheid weer een plaats is voor een break. Van de middenklasser i30 is nu een CW-versie op de markt gebracht. CW staat voor Cross Wagon, wat minder banaal klinkt dan gewoon maar break. En het moet gezegd dat de styling van de net geen 4,50 meter lange vijfdeurs aardig uit de verf is gekomen : Hyundai heeft ook met zijn design grote vooruitgang geboekt en hoeft in niets onder te doen voor de Europeanen. ...

De Zuid-Koreaanse constructeur Hyundai is aan een indrukwekkend programma bezig waarin na jaren van afwezigheid weer een plaats is voor een break. Van de middenklasser i30 is nu een CW-versie op de markt gebracht. CW staat voor Cross Wagon, wat minder banaal klinkt dan gewoon maar break. En het moet gezegd dat de styling van de net geen 4,50 meter lange vijfdeurs aardig uit de verf is gekomen : Hyundai heeft ook met zijn design grote vooruitgang geboekt en hoeft in niets onder te doen voor de Europeanen. De i30-CW is zo'n 23 cm langer dan de berline en kreeg ook een 5 cm langere wielbasis mee. Dat laatste zorgt voor een royaal interieurvolume achterin met veel ruimte voor de benen, maar het koffervolume is dan weer net iets minder indrukwekkend dan we van een break hadden verwacht. Met 415 liter kan in de Hyundai i30 CW minder worden geladen dan in een Skoda Fabia Combi, een Peugeot 207 SW of een Renault Clio Grandtour. Met de achterbank neergeklapt ontstaat wel een laadlengte van 142 cm, maar de laadvloer kan net niet helemaal plat worden gelegd. Toch blijft de vijfdeurs een handige bliksem : de achterstoelen kun je dicht leggen zonder de hoofdsteunen te demonteren en de achterklep klapt hoog open. Achter het stuur valt de keurige afwerking op en de vele bergvakken. Het handschoenkastje is zelfs gekoeld en in de portieren is plaats voor flessen van 1,5 liter. Op de middenconsole werden de functietoetsen van de audio/navigatie-systemen en de koeling/airco voorbeeldig en overzichtelijk geschikt. De chauffeursstoel is op alle modellen in de hoogte verstelbaar, maar de grootste inspanning werd gerealiseerd op het gebied van de veiligheid. Vanaf het basismodel is ESP gemonteerd met een traction control system (dat verhindert dat een van de wielen aan het spinnen gaat), evenals ABS met EBD (dat de remkracht verdeelt in verhouding tot de belading) en zes airbags. Daarbij zitten twee gordijnairbags die bij een zijdelingse aanrijding hoofd, nek en schouders van de inzittenden beschermen. Ook actieve hoofdsteunen en automatische ontgrendeling van de deuren bij een ongeval zijn standaard. De klant heeft de keuze uit vijf motoren : een 1.6 en een 2.0 benzine, een 1.6 CRD (in versies met 90 of 115 pk) en een 2.0 CRD topversie met handgeschakelde zesbak. Zelf gingen we voor de 1.6 CRD/115 pk, aangetrokken door zijn evenwicht tussen prestaties en verbruik. Gecombi-neerd met een manuele vijfbak laat de turbodiesel zeer aanvaardbare prestaties en hernemingen zien, beschikt over een goede wegligging en schakelt vlot. Het voorspelde verbruik van 4,9 liter is wat optimistisch : met een rustige rijstijl verbruikten we net een liter meer per 100 km. Door Pierre Darge