Drie Belgen werken voor een Japanse mastodont. Union pour le Vêtement ontwerpt voor de keten Transcontinents een kledinglijn die Transcontinents Transcoopérative heet. In telegramstijl : UPLV voor T = TTC.
...

Drie Belgen werken voor een Japanse mastodont. Union pour le Vêtement ontwerpt voor de keten Transcontinents een kledinglijn die Transcontinents Transcoopérative heet. In telegramstijl : UPLV voor T = TTC.Lene Kemps ?Internationaal zijn is vermoeiend?, zegt Didier. ?Ik verlang nu al naar vakantie.? Het trio van Union pour le VêtementDidier Vervaeren, Thierry Rondenet en Hervé Yvrenogeau werd in september '95 op de mannenbeurs Sehm benaderd door de Japanse groep Transcontinents. ?De stijl van onze collectie stond hen aan. Ze hielden van het uniformachtige en van de degelijke uitstraling. Ze lieten vallen dat ze aan een collectie voor internationale verdeling dachten en wij zeiden dat we dit een mooie uitdaging zouden vinden. In oktober volgde een bezoek aan onze showroom in Parijs. In december '95 zijn we beginnen werken en in januari '96 werd het contract getekend.? Union kan met zijn veertig verkooppunten in Japan en twee in Europa terecht zeggen dat ze big in Japan zijn. ?Als we Japan niet hadden, zou het er voor ons slecht uitzien. Onze kleding sloeg er onmiddellijk aan. Europeanen begrijpen de collectie niet altijd van de eerste keer. Japanners hebben volstrekt geen moeite met onze mengeling van classicisme en humor, ze weten direct waarover we het hebben. Eigenlijk vragen we ons vaak af wat de Japanners met al die kleren aanvangen. Worden ze niet verondersteld om kleine huizen en weinig kastruimte te hebben ?? Transcontinents (onderdeel van groep Millenium) ontstond in 1990 uit wat zij omschrijven als een marriage d'amour et de raison ; namelijk het huwelijk tussen de Tokyu Department Store (de groep Tokyu heeft activiteiten in de immobiliënsector, het hotelwezen, de spoorwegen enzovoort) en Y's, de groep die de Yohji-Yamamotocollecties produceert. Naar aloude Japanse traditie laat Transcontinents zich niet in één hokje vangen. Ze verkopen niet alleen kleding, maar verdelen en promoten bijvoorbeeld ook Europese films ( l'Ecume des Jours en One plus One van Jean-Luc Godard) en popgroepen ( Jamiroquai...). Op zes jaar tijd heeft Transcontinents in Japan veertien mega-winkels geopend, waaronder een vlaggenschip van 350 vierkante meter in het centrum van Tokyo, in de prijzige Shibuya-wijk (goed voor een verkoopcijfer van bijna 2 miljard Belgische frank !) ; twee Trans-cafés en een plaats in de top-5 van de Japanse jongeren als een van de populairste Japanse merken. ?Bij Transcontinents staat alles in het teken van het mondialisme,? zegt Hissashi Hamada, de creatieve directeur van de firma. ?Wij proberen om het beste uit alle landen onder één dak te verenigen. Wij willen jonge, creatieve en eenvoudige producten leveren, aan een redelijke prijs. We denken dat het tijd is om de Japanse markt naar een andere vorm van consumptie te leiden, naar minder dure merken, naar producten zonder logo, naar meer vernieuwende dingen. Jongeren hebben daar trouwens zin in, ons succes bewijst dat.? In tegenstelling tot andere Japanse winkelconcepten als Muji, die zonder enige aanpassing op de Europese markt worden overgezet, houdt Transcontinents in de geest van het ware mondialisme rekening met de Europese sensibiliteit. Daarom wordt de kledinglijn Transcontinents Transcoopérative of TTC getekend door drie Belgen en geproduceerd in Frankrijk, Italië en België. Een eerste winkel in Parijs ging begin september open, veertig vierkante meter midden in Saint-Germain-des-Prés. Een rustige, zuivere atmosfeer van witte muren met felle kleuraccenten. ?Een plaats waar mannen en vrouwen van alle continenten kledingstukken van vandaag kunnen kopen?, zegt Hissashi. ?De originele briefing lag erg dicht bij ons concept?, zegt Union. ?Ze hadden het over het essentiële in een kledingstuk, over functionaliteit en een eenvoudige esthetiek, over moderne en grafische kleding die je elke dag kan dragen. Dat klonk ons bekend in de oren.? Voor winter '96-'97 zijn er cabans en jassen, tricot met kleurige strepen, stofjas-jurken en pantalons cigarette. De collectie is de Japanners zo goed bevallen dat ze eraan denken om een tweeling-winkel in Tokyo te zetten, nog één. ?Ik hoop dat ze ons uitnodigen voor de opening?, zegt het trio van Union. Transcontinents Transcoopérative, rue de Seine 101, 75006 Parijs. Hervé Yvrenogeau, Thierry Rondenet en Didier Vervaeren (v.l.n.r.) : het beste uit alle landen onder één dak.