HAJO BEECKMAN

© FRED DEBROCK

Mijn fascinatie voor verkeer is al in mijn tienerjaren begonnen. Ik was eerst geboeid door aardrijkskunde, wat behoorlijk saai is voor veel mensen. Hoe kaarten worden gemaakt, dat sprak me enorm aan. Vervolgens was ik geïntrigeerd door de transportnetwerken erop en waarom ze verschillen van land tot land. Na mijn studie politieke en sociale wetenschappen en een master ruimtelijke planning deed ik aan de KULeuven onderzoek naar transport.

Mijn naam komt uit Friesland of Noord-Duitsland. Mijn moeder is half-Nederlands, vandaar. Bij de burgerlijke stand in Gent werden mijn ouders er bijna mee weggejaagd (lacht). Ik ben er vroeger weleens mee geplaagd, temeer omdat ik een wat Hollands accent had. Daarom doe ik nu mijn best om zo neutraal mogelijk te praten.

Ik ben gefascineerd door de systematiek van het verkeer. Duizenden simultane beslissingen hebben een enorme impact, maar één foute beslissing, een ongeval bijvoorbeeld, kan tot ellende leiden. En er is het sociale aspect. Ook mooi : als iedereen op de weg twee seconden afstand zou houden, dan benutten we de weg maximaal. Je ziet, verkeer lijkt chaotisch, maar het is mathematisch perfect verklaarbaar. Er zijn doctoraten over volgeschreven. Heel, heel interessant.

Ik ben nu zelf even nieuws geworden en dat is displacing, zoals de Engelsen zeggen. Ik ben niet gewend om met die rol om te gaan. Het is een vreemd gevoel, zij het niet onaangenaam.

Ik word vaak omschreven als de fileman, maar er komt ook positieve feedback. Daar doe je het voor. Want ik geef net zo goed advies over hoe je de fileproblemen kunt omzeilen. Het lijkt alleen maar alsof iedereen in de file staat, maar slechts tien à twintig procent heeft echt last van structurele files op de snelwegen.

Als woordvoerder moest ik het bedrijfsbelang voor ogen houden, dat is altijd zo. Ik had in de eerste plaats een informatieve, dienstverlenende rol had. Eén keer, bij een grote boerenbetoging, had ik meer info dan ik heb vrijgegeven. Dat deed ik uitdrukkelijk op vraag van de politie. Als ik alle informatie had verspreid, was er gewoon nog meer chaos gecreëerd.

De markt voor verkeersapps boomt, maar drie kwart van de automobilisten krijgt zijn info nog via de radio. Dat vind ik mooi. Wel zullen er in de toekomst meer apps komen voor door to door travel. Dat gaat ons leven een pak vergemakkelijken.

Mijn stem wordt vaak als sexy omschreven. Best grappig is dat. Al de eerste maand bij het Verkeerscentrum zei iemand van de VRT dat ik een aangename radio-stem had. Ik antwoordde voor de grap dat ik er weleens zou gaan solliciteren. Vijftien jaar later zit ik er zowaar. (lacht)

Ik heb het geluk in een open gezin te zijn opgegroeid, er kon over alles gecommuniceerd worden. Mijn ouders zijn altijd harde werkers geweest, maar genieten van het leven zit bij ons net zozeer in de genen. Bij mij is dat ook zo : een mix tussen stevig werken en bourgondisch genieten. Ik zit echt op de wip tussen Nederland en België.

Vroeger zat ik altijd zenuwachtig in de file, nu is dat anders. Ik informeer me altijd voor ik vertrek. Raak ik er toch in vast, probeer ik mijn tijd nuttig te gebruiken.

De fiets wordt hét middel om ons uit de file te halen. Kijk maar naar de fietsen in de steden, de fietssnelwegen, de verkoop van elektrische exemplaren. Het gaat voor een stuk onze problemen oplossen. Maar lang niet alle. Helaas.

Hajo Beeckman (43) werkte vijftien jaar lang voor het Vlaams Verkeerscentrum. Vanaf midden augustus wordt hij verkeersanker en verkeersspecialist bij de VRT.

DOOR MICHELE MOORTELMANS & PORTRET FRED DEBROCK

“Verkeer lijkt chaotisch, maar het is mathematisch perfect verklaarbaar. Er zijn doctoraten over volgeschreven. Heel, heel interessant”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content