BMW schuwt de innovaties niet en de X6 is daar andermaal het beste bewijs van. Hij opent een nieuw segment, dat van de Sport Activity Coupé, en volgt daarbij enigszins de filosofie van de Range Rover Sport. Op het onderstel van de X5 monteerde de Beierse constructeur een coupé met dezelfde wielbasis, die twee centimeter langer maar vooral zeven centimeter lager is uitgevallen en achteraan een breder spoor meekreeg. Ondanks de lagere daklijn, bleef de bodemvrijheid de...

BMW schuwt de innovaties niet en de X6 is daar andermaal het beste bewijs van. Hij opent een nieuw segment, dat van de Sport Activity Coupé, en volgt daarbij enigszins de filosofie van de Range Rover Sport. Op het onderstel van de X5 monteerde de Beierse constructeur een coupé met dezelfde wielbasis, die twee centimeter langer maar vooral zeven centimeter lager is uitgevallen en achteraan een breder spoor meekreeg. Ondanks de lagere daklijn, bleef de bodemvrijheid dezelfde als bij de X5, zodat de allroad-aanpak intact bleef. De X6 is beschikbaar met vier motoren, waaronder de nieuwe V8 benzinemotor met 306 pk, twee turbodiesels en een 3 liter benzine zescilinder die we mee naar huis namen. Die was gekoppeld aan een snel schakelende zestrapsautomaat die via het Xdrive-systeem de vier wielen aandrijft. Nieuw is de Vector Drive-brug, een achterdifferentieel dat het verschil in koppel dat naar de achterwielen gestuurd wordt tot 1800 Nm kan laten oplopen. De eerste indruk achter het stuur is er een van welbehagen, comfort, uitstekende afwerking en luxe, in een interieur met een fraai gelijnde schakelhendel. De tweede indruk betreft de dynamiek van de 3 liter, ook in de lage toerentallen. Dankzij de twee kleine turbo's staat het maximumkoppel van 400 Nm al vanaf 1300 toeren ter beschikking, en dat onafgebroken tot 5000 toeren ! In de praktijk is het even wennen aan de bruuske ontwikkeling van krachten bij een benzinemotor. Dat potentieel wordt vervolgens door allerhande elektronische hulpsystemen in toom gehouden, waaronder het DPC ( Dynamic Performance Control) dat de efficiëntie bij het rijden en het rijplezier ten goede komt. De X6 rijdt als een trein op droog wegdek. Bij onverwachte ijzel waren we iets minder overtuigd... De interieurruimte moet ook achterin nauwelijks onderdoen voor die van de X5. Dankzij de run flat-banden en het ontbreken van een reservewiel beschikt de X6 over een ruime koffer, zij het met een hoge laaddrempel. De uitstekende prestaties en de schitterende reacties op het gaspedaal hypothekeren wel fors het gemiddeld verbruik dat tijdens onze test op 16,6 liter/100 km lag, een verschil van meer dan vijftig procent met het officiële normverbruik - en dat bij een heel rustig gebruik. Daarom kijken we al uit naar de kennismaking met de 3 liter turbodiesel die op papier quasi dezelfde prestaties kan voorleggen met een veel lager verbruik. Hij valt wel 6450 euro duurder uit.Door Pierre Darge