De Grande Punto heeft zijn naam niet gestolen. De opvolger van het succesnummer van Fiat (meer dan zes miljoen verkochte exemplaren sinds de introductie in 1993) is 19 cm langer geworden dan de klassieker. De originele Punto blijft voorlopig nog in productie. Ook zijn spoor werd groter en de wielbasis nam met 5 cm toe. Daardoor is er binnenin wat meer ruimte gecreëerd, maar achterin is die nog altijd verre van royaal. De vijf- en de driedeurs zijn bij de Grande Punto net even lang, de kofferruimte komt op 275 liter, dat is dan weer 20 liter minder. En dat ondanks het feit dat een Tirefitsysteem is geïntroduceerd.
...

De Grande Punto heeft zijn naam niet gestolen. De opvolger van het succesnummer van Fiat (meer dan zes miljoen verkochte exemplaren sinds de introductie in 1993) is 19 cm langer geworden dan de klassieker. De originele Punto blijft voorlopig nog in productie. Ook zijn spoor werd groter en de wielbasis nam met 5 cm toe. Daardoor is er binnenin wat meer ruimte gecreëerd, maar achterin is die nog altijd verre van royaal. De vijf- en de driedeurs zijn bij de Grande Punto net even lang, de kofferruimte komt op 275 liter, dat is dan weer 20 liter minder. En dat ondanks het feit dat een Tirefitsysteem is geïntroduceerd. De nieuweling wordt met vier turbodiesels (een 1.3 en een 1.9, elk in twee varianten) en twee benzinemotoren voorgereden. Voor de test kiezen we de 1.3 JTD met variabele turbo, goed voor 90 pk. Ondanks die geringe cilinderinhoud gaat de versie goed mee : gekoppeld aan een manuele zesbak is hij vanaf 1800 toeren een gewillige en snedige kompaan, hij is veel meer dan de stadswagen waarvoor velen hem blijven aanzien. Onder dat toerental blijft hij wat slapjes in het optrekken. Interessant is ook het verbruik, dat volgens de officiële norm nu gemiddeld slechts 4,6 liter/100 km bedraagt. Zelf blijven we rond de 5,7 liter/100 km - een fraaie prestatie voor een auto die zowat 100 kg aan gewicht heeft bijgewonnen. Die extra kilo's komen voor een groot deel op rekening van de geoptimaliseerde rigiditeit. Die is zelfs zichtbaar : de A- en B-stijlen zijn behoorlijk dik geworden, waardoor de zichtbaarheid een stuk minder is. Achter het stuur treffen we goed steunende stoelen aan en een stuur dat standaard in twee richtingen kan worden versteld. Overigens mag de standaarduitrusting gezien worden : frontale airbags, ABS, elektrische zijruiten vooraan, een boordcomputer en centrale vergrendeling. Onderweg blijkt de Grande Punto een stuk comfortabeler dan zijn voorganger en vooral behoorlijk trillingsvrij, het onderdrukken van het geluid kan dan weer beter. Over de wegligging hebben we al helemaal niet te klagen. De opbergmogelijkheden zijn wat beperkt en wie een flesje in de cupholder plaatst, ondervindt dat het in de weg zit bij het schakelen. Opmerkelijk toch, voor een auto die ook door het designcentrum van Giugiaro/Italdesign onder handen werd genomen en trots dat logo op de flanken draagt. De nieuwe vormgeving oogt wat mannelijker, de materialen in het interieur wat plastiekerig. Kortom, voor 14.990 euro mocht het wat meer zijn. Motor : viercilinder turbodiesel met een slagvolume van 1248 cm3, die via een handgeschakelde zesbak de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 90 pk/66 kW bij 4000 toeren/minuut en maximaal koppel van 200 Nm bij 1750 toeren/minuut. Afmetingen : 403 cm (l), 168,7 cm (br), 149 cm (h), 251 cm (wielbasis). Koffervolume : 275 liter. Verbruik in liter/100 km : 5,9 (stad), 3,9 (buiten stad), 4,6 (mix). CO2-uitstoot : 122 gr/km. Prijs, inclusief btw : 14.990 euro, vermeerderd met 61,50 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 183,13 euro. Andere versies : 1.2 (10.500 euro), 1.4 (11.490 euro), 1.3 JTD/75 pk (12.490 euro), 1.9 JTD/120 pk (17.190 euro). pierre darge