Dondup is sinds enkele seizoenen verkrijgbaar op de Belgische markt, maar het modelabel werd bijna elf jaar geleden opgericht door het Italiaanse power couple Massimo Berloni en Manuela Mariotti. Hij zit al dertig jaar in de business en runde een stoffenfabriek met de peetvader van het denim, Adriano Goldschmied ; zij was model en is vandaag, naast moeder van hun vijf kinderen, hoofd van de designafdeling. Het merk wordt wereldwijd verkocht in meer dan achthonderd, vooral high-end-w...

Dondup is sinds enkele seizoenen verkrijgbaar op de Belgische markt, maar het modelabel werd bijna elf jaar geleden opgericht door het Italiaanse power couple Massimo Berloni en Manuela Mariotti. Hij zit al dertig jaar in de business en runde een stoffenfabriek met de peetvader van het denim, Adriano Goldschmied ; zij was model en is vandaag, naast moeder van hun vijf kinderen, hoofd van de designafdeling. Het merk wordt wereldwijd verkocht in meer dan achthonderd, vooral high-end-winkels, waaronder een hagelnieuw vlaggenschip in Milaan, waar ook olijfolie van de privéboomgaard van de familie wordt aangeboden. Die boomgaard en het design- en productiecentrum van Dondup zijn gelegen in Fossombrone, in de beroemde 'denimvallei' van Italië, die door haar vele productiefaciliteiten en dé beste denimwasserijen heel wat modemerken, waaronder dat van de Belg Dirk Bikkembergs aantrok. De Dondupcollectie wordt in een straal van 50 kilometer geproduceerd. Dat, en de keuze voor de allerbeste stoffen, die niet alleen uit Italië maar ook uit de VS, Japan en Turkije komen, verklaren het hogere prijskaartje. In het denimlab worden elk seizoen een honderdtal nieuwe 'wassingen' en kleuren uitgestald. "Voorstellen van een wasserij uit de buurt maar ook vintage modellen van denimreuzen als Lee, Wrangler en Levi's", zegt Kevin Morley, hoofddesigner van Dondup Uomo. Uit die voorstellen worden er twintig gekozen voor productie. De roots van Dondup liggen in de denimsector. Daaraan dankt het label vooral in Italië zijn bekendheid, maar het merk heeft ook een volwaardige vrouwen- en herencollectie die voor het merendeel van de inkomsten zorgt. Vooral de elegante jassen en op folklore geïnspireerde trendstukken lokken tijdens een geïmproviseerd defilé in de vernieuwde kantoren oh's en ah's van de aanwezige modejournalisten uit. Voor de mannen valt ons oog op een paar perfect gesneden beige chino's die Kevin Morley draagt. De hippe Brit met heerlijke krullenbol en opwippende snorpunten verschijnt trouwens geregeld op de modeblog The Sartorialist - in kleren van Dondup, uiteraard. Een nieuw vlaggenschip, nieuwe kantoren en een nieuwe interactieve website : geen wonder dat Dondup de internationale modepers net nu uitnodigt. Het merk is al jaren een favoriet in het thuisland, maar mikt nu ook op de internationale markt. Daar zit de financiële injectie van een investeringsfonds van de Franse luxegroep LVMH ongetwijfeld voor iets tussen, al beweert Massimo Berloni dat de veranderingen ook zonder hen zouden zijn gebeurd. De CEO benadrukt ook het belang van made in Italy : "We willen groot worden, maar niet vet. Groeien, maar zonder onze Italiaanse roots te verloochenen." DOOR ELLEN DE WOLF