Biocosmetica

Nu het begrip 'persoonlijke ecologische voetafdruk' steeds meer ingang vindt, valt het te verwachten dat ook bedrijven hun ecologische impact bekend zullen maken. Zulke informatie zal gretig worden opgepikt door de consument, al blijft zij/hij in het geval van cosmeticabedrijven in de eerste plaats bezorgd om wat er op zijn huid belandt. Daarover moet dringend duidelijkheid komen. Er wordt wel druk gegoocheld met termen als natuurlijk en biologi...

Nu het begrip 'persoonlijke ecologische voetafdruk' steeds meer ingang vindt, valt het te verwachten dat ook bedrijven hun ecologische impact bekend zullen maken. Zulke informatie zal gretig worden opgepikt door de consument, al blijft zij/hij in het geval van cosmeticabedrijven in de eerste plaats bezorgd om wat er op zijn huid belandt. Daarover moet dringend duidelijkheid komen. Er wordt wel druk gegoocheld met termen als natuurlijk en biologisch, maar er zijn grote verschillen tussen de twee. De term 'natuurlijk' mag op om het even welk potje worden gekleefd, voor 'biologisch' ligt dat anders : daarvoor heeft een product een erkend label nodig, zoals het Franse Ecocert, het Duitse BDIH, of bij ons het Ecogarantielabel. Ze hanteren echter allemaal verschillende voorwaarden, en spreken elkaar soms tegen. Maar goed nieuws : tegen juni wordt een akkoord over uniforme criteria verwacht, later volgen hopelijk een gemeenschappelijke naam en bijbehorend label. Meer info op www.ecogarantie.eu. Nu wordt eerlijke handel misschien nog vooral geassocieerd met bananenchips en Worldshake van Oxfam en koffie van Max Havelaar, maar ook de beautysector komt aan de beurt. Weerom niets nieuws, maar de paden die The Body Shop, Aveda en Dr. Hauschka al betraden, zullen steeds meer worden gevolgd. Zo zagen we bijvoorbeeld vorig jaar al Jardin Bio Ettic opduiken, de biologische én fair-tradeverzorgingslijn met het Max Havelaarkeurmerk, voor een zacht prijsje (verkrijgbaar in alle Di-winkels). De aanzet werd afgelopen zomer al gegeven, maar dit jaar zult u ze meer en meer zien in heel Europa : de geharmoniseerde labels op zonneproducten. Met daarop niet alleen de traditionele SPF-factor (bescherming tegen UVB-stralen), maar ook een logo dat wijst op de broodnodige UVA-bescherming. Meer info op www.veiligindezon.be. De drang om uniek en bijzonder te zijn valt niet echt een trend te noemen maar 'nichebeauty' blijkt toch een nieuwe manier om zich te onderscheiden. En die sector zal alleen maar groeien. Zo komt er in maart een nieuw filiaal van Cosmeticary (met hippe merken als Agent Provocateur en de Carelijn van Stella McCartney) in de Antwerpse Huidevettersstraat, een geliefde buurt voor nichewinkels. Door Stefanie Van den Broeck