Ondernemen en milieubewustzijn zijn geen tegengestelden. Integendeel. Deze vijf jonge starters steken de handen uit de mouwen, en bouwen aan een betere wereld.

Kristof Van Thielen (26) en Dimi Moreels (24) ontwerpen duurzame accessoires uit bamboehout. In 2014 wonnen ze met hun label SMTH Smooth de Hyundai Brilliant Young Entrepreneur Award en de Start it @KBC-wedstrijd.

“Ecologisch ondernemen klinkt al snel saai, als iets voor geitenwollen sokken. Daar wilden we ver weg van blijven. We zijn cool en trendy (lacht). Maar achter dat hippe imago zijn we wel degelijk zo groen mogelijk bezig. We willen op een duurzame manier inspelen op de wensen van de moderne consument. We zijn allebei natuurliefhebbers, en vonden het een absurd idee om regenwouden neer te halen om onze ontwerpen op de markt te kunnen brengen. De keuze voor bamboe was snel gemaakt : een bamboeboom is op vijf jaar tijd volledig volgroeid, en de groeikracht van een bamboebos neemt zelfs toe wanneer er op regelmatige basis gerooid wordt. De productie gebeurt in China, waar we een werknemer hebben die erop toekijkt dat alles aan onze ecologische eisen voldoet. We verkopen zowel houten portefeuilles als houten smartphonehoesjes, zonnebrillen en binnenkort ook horloges. Twee jaar geleden zijn we met SMTH Smooth begonnen als afstudeerproject aan de KH Leuven. Intussen zijn we fulltime met onze zaak bezig en verkopen we ook al in het buitenland. We begeleiden nu zelf hogeschoolstudenten die een eigen onderneming willen beginnen. Het is opvallend hoeveel starters zichzelf de vraag stellen hoe ze hun zaak ecologisch verantwoord kunnen aanpakken. Je voelt dat het leeft.”

Info en verkooppunten op areyousmooth.be.

ValƩrie Fornoville (22) en Kenneth Van Daele (28) openden vorig jaar een ecologische fitnessclub in Nijlen.

“Je voelt aan alles dat het klimaat aan het veranderen is. Toen we besloten om samen een fitnessclub op te starten, leek het ons niet meer dan logisch dat we aandacht besteedden aan onze ecologische voetafdruk. Een eerste stap daarbij was de keuze van de fitnesstoestellen, die niet door elektriciteit maar door menselijke energie aangedreven worden. De energie die daarna nog overblijft, gaat naar ons intern netwerk. Op een groot scherm in de club kunnen de sporters zien wat dat oplevert : hoe harder ze sporten, hoe meer elektriciteit ze opwekken en hoe verder onze teller terugdraait. In de club hangt ook een rangschikking op : wie heeft er al de meeste energie opgewekt ? Dat competitiesfeertje werkt. Soms zie je mensen echt harder trappen om een andere sporter te verslaan (lacht). Die groene lijn hebben we zoveel mogelijk doorgetrokken. Zo is de hele club afgewerkt met gerecycleerd hout, voeren we onze marketing vooral online om ons papierverbruik te beperken, en krijgen alle leden een navulbare drinkbus om plastic flesjes te vermijden. Voor het installeren van zonnepanelen op ons dak zijn we de komst van de vernieuwde Teslabatterij aan het afwachten. Zo kunnen we ’s avonds elektriciteit gebruiken van de zonne-energie die we overdag opslaan. We zijn de eerste fitnessclub in BelgiĆ« die op deze manier werkt, en daar zijn we best trots op. Onze fitnesszaak zal de klimaatproblemen niet oplossen, maar we vinden dat we ons steentje moeten Ć©n kunnen bijdragen.”

Statiestraat 3B, 2560 Nijlen, 03 246 46 76, www.ecogym.be.

Janko Jatidjan (34) verkoopt als Le Seitanist zijn eigen seitan, een eiwitrijke vleesvervanger.

“Ik ben al sinds mijn vijftiende vegetariĆ«r. Omdat ik iets miste in de seitan die ik in de winkel vond, ben ik er zelf gaan maken, met biologische tarwegluten en biologische kruiden. Het heeft me een half jaar experimenteren gekost om tot de perfecte smaak en textuur te komen – seitan is geen gemakkelijk product – maar nu durf ik echt te zeggen dat ik daarin geslaagd ben. Zelfs doorgewinterde carnivoren vinden mijn seitan lekker. Ik ben geen groene extremist, wel een realist. We kunnen de gevolgen van de vleesindustrie niet blijven negeren. De vleesconsumptie zal en moet dalen. Er is nog een lange weg te gaan, maar ik ben hoopvol. De maatschappij is flexibel en de technologie evolueert snel. Binnenkort eten we hamburgers die perfect smaken zoals hamburgers, maar waar geen enkele dier voor gekweekt of gedood is. Laat ons hopen dat de toekomstige generaties ooit zeggen : weet je nog toen iedereen vlees at en met de auto reed ?”

Te koop bij Vedge, Ossenstraat 102, 9000 Gent, en via www.vedge-e-shop.com.

Isabel Coppens en Anke de Boeck (allebei 31) richtten in 2012 CƮme op, een lijn van duurzame, biologische huidverzorgingsproducten op basis van bergplanten uit de Himalaya.

Isabel : “CĆ®me staat voor ‘eerlijk mooi’. We gebruiken zoveel mogelijk natuurlijke en gecertificeerde biologische ingrediĆ«nten, vermijden parfums en parabenen, en testen niets op dieren. We doen er ook alles aan om onze ecologische voetafdruk zo beperkt mogelijk te houden. Door met planten te werken die aan de andere kant van de wereld groeien, maken we het onszelf niet simpel. Daarom proberen we zoveel mogelijk lokaal te doen. De Nepalese boeren met wie we samenwerken, kweken niet alleen planten voor ons, ze doen ook meteen de eerste verwerking. Zo hoeven we geen vrachtwagens vol rozenblaadjes naar hier te verschepen, maar enkel zeer geconcentreerde extracten.”

Anke : “Mijn vader is al dertig jaar actief in de wereld van de biologische plantenextracten. Hij zorgt voor de technische kennis, Isabel en ik doen al de rest. We hebben controle over de hele keten, van plant tot afgewerkt product. Een hele rompslomp, maar alleen zo zijn we zeker dat er geen pesticiden gebruikt worden, dat we geen andere plantensoorten in gevaar brengen met onze eigen teelt, dat de boeren correct betaald worden…”

Isabel : “Met CĆ®me willen we aantonen dat duurzaam ondernemen echt wel rendabel kan zijn. Het is niet eenvoudig, maar het kan. Van de kartonnen verpakking tot de bubbelfolie in je postpakketjes, er bestaat voor alles een ecologisch alternatief. Daar betaal je voor, maar als het zelfs voor een jong bedrijf als het onze haalbaar is, moet het voor grotere merken zeker mogelijk zijn. Maar zij steken hun centen vaak liever in reclamecampagnes dan in eerlijke producten.”

Anke : “Het zou veel gemakkelijker geweest zijn om onze potjes te vullen met petroleum en synthetisch parfum, en voor massaproductie en massaverkoop te kiezen. Dat zou ons een fractie kosten van wat het ons nu kost. Maar dan zouden we niet zo trots zijn op onze producten.”

Isabel : “Voor we met CĆ®me begonnen, werkten Anke en ik allebei als advocaat. We zagen regelmatig hoe bedrijven op de groene kar sprongen en ‘iets’ rond duurzaamheid wilden doen, puur om klanten te lokken. Wij geloven echt dat ecologisch ondernemen de toekomst is, ook in de beautysector. Biocosmetica zou mainstream moeten zijn, geen niche.”

www.cime-skincare.com.

Wiet Vande Velde (32) hoopt de transportsector wat groener te maken met zijn golfkartonpallets.

“Kartonnen pallets zijn een totaal nieuw gegeven in de transportwereld. Ze zijn gemaakt uit een combinatie van gerecycleerd papier en pulp van zacht hout afkomstig uit duurzame wouden. Ze zijn volledig recycleerbaar en vooral ultralicht. EĆ©n kartonnen pallet weegt tussen drie en vijf kilogram. Stop daar een vrachtwagen of vliegtuig mee vol en je spaart een pak gewicht en dus CO2-uitstoot uit. In tegenstelling tot houten exemplaren kun je ze wereldwijd transporteren zonder dat ze chemisch behandeld of verhit moeten worden, en kunnen ze na gebruik gewoon gerecycleerd worden tot een nieuwe. Het was een uitdaging om een pallet te fabriceren die even sterk is als een klassiek houten exemplaar, maar vandaag kunnen we zonder twijfel zeggen dat dat gelukt is. Ons klantenbestand groeit mondjesmaat. De gewoonte om hout te gebruiken zit er flink ingebakken. Gelukkig kunnen we op de steun rekenen van enkele grote vooruitstrevende bedrijven die in ons geloven. Hoe meer klanten onze pallets zullen gebruiken, hoe meer vraag ernaar zal zijn. Of dat hopen we toch. Kartonnen pallets zijn de toekomst. Daar ben ik honderd procent van overtuigd.”

www.smartpallets.be.

Door Lien Lammar & Foto’s Fred Debrock

“In de club hangt een rangschikking op : wie heeft er al de meeste energie opgewekt ? Dat competitiesfeertje werkt”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content