Hyundai werpt zich met verve op het segment van de SUV ( sports utility vehicle) en verkocht vorig jaar in ons land 6500 exemplaren, een stijging met ruim 30 procent. Na het overdonderende succes van de Tucson, krijgt de grotere Santa Fe een groeikuur.
...

Hyundai werpt zich met verve op het segment van de SUV ( sports utility vehicle) en verkocht vorig jaar in ons land 6500 exemplaren, een stijging met ruim 30 procent. Na het overdonderende succes van de Tucson, krijgt de grotere Santa Fe een groeikuur. De nieuwste generatie is liefst 17 cm langer en 5 cm breder en dat betekent dat het interieur bijzonder ruim uitvalt. Ook de koffer, met een volume van 774 liter, kan zich met de beste meten. Zoveel ruimte inspireert de Koreanen ook om in optie een derde stoelenrij aan te bieden. Die kan wegklappen in de kofferbodem. Onder de kap is er keuze tussen een opgewaardeerde V6-benzinemotor (2.7 liter/189 pk) en een geheel nieuwe 2.2 CRDI met common rail en variabele turbo. Die nieuweling kiezen we voor de test, gecombineerd met de vijftrapsautomaat en de vierwielaandrijving. Want Hyundai blijft ook bij de Santa Fe zweren bij de keuze vierwiel- of voorwielaandrijving. Die laatste versie kost 2500 euro minder, zonder imagoverlies. De vierwielaandrijving is van het torque-on-demand-type, dat enkel motorkoppel naar de achterwielen stuurt als daar behoefte aan is. In mensentaal : alleen als één van de wielen grip verliest, springt de vierwielaandrijving bij, en dat is niet eens zo'n kwaad idee. Die vereenvoudigde oplossing garandeert extra veiligheid op gladde wegen en een zekere grip in het veld. Wie vaker de gebaande paden verlaat, kan overigens manueel een permanente vierwielaandrijving inschakelen met een knop op het dashboard. Toch zal de Santa Fe nooit een echte off-roader worden. Op de weg ervaren we de Santa Fe als een zeer comfortabele en toch stevig afgeveerde SUV met weinig rolneiging in de bochten. Ook over de prestaties mogen we niet klagen, maar de vijftrapsautomaat doet al te vaak zo een beetje zijn eigen zin, zodat we bij wat snellere ritten manueel beginnen te schakelen. Dat gaat prima, maar iets te traag. Kortom, de Santa Fe is een aardige en goed afgewerkte SUV, die standaard de volledige batterij veiligheidsuitrustingen meekrijgt met uitzondering van ESP (electronic stability program). Toch staat de Santa Fe, in tegenstelling tot wat de Koreanen suggereren, nog een heel eind af van bijvoorbeeld de BMW X5, die ongeveer even lang is en waaraan ze zich wat al te graag willen spiegelen. Anderzijds is de prijs absoluut correct en het verbruik op een gemengd parcours (8,6 liter/100 km) zeer aanvaardbaar.Motor :viercilinder turbodiesel met een slagvolume van 2188 cm3, die via een vijftraps automaat de vier wielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 150 pk/110 Nm bij 4000 toeren/minuut en maximaal koppel van 335 Nm tussen 1800-2500 toeren/minuut. Afmetingen :467,5 cm (l), 189 cm (br), 172,5 cm (h) en 270 cm (wielbasis). Koffervolume :774 liter. Verbruik in liter/100 km : 11 (stad), 6,4 (buiten stad), 8,1 (mix). CO2-emissie : 214 gr/km. Prijs, inclusief btw : 30.499 euro, vermeerderd met 867 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 517,49 euro. Andere versies : 2.7 benzine 2WD (25.499 euro), 2.7/4WD (27.999 euro), 2.2 CRDI/2WD (27.999 euro).pierre darge