How to BBQ

Om het gewenste resultaat te bereiken met je ingrediënten moet je nadenken over welk type barbecue en welke houtskool je gebruikt, en over de temperatuur, zowel in de barbecue als in de ingrediënten zelf.
...

Om het gewenste resultaat te bereiken met je ingrediënten moet je nadenken over welk type barbecue en welke houtskool je gebruikt, en over de temperatuur, zowel in de barbecue als in de ingrediënten zelf. Barbecue met deksel en bij voorkeur een thermometer is aangewezen. Er zijn veel soorten houtskool met diverse eigenschappen, maar in het algemeen geldt: hoe harder de houtskool, hoe beter de kwaliteit en hoe gelijkmatiger hij brandt. De favoriet onder de barbecuefanaten, de Japanse binch?-tan, heeft een Zweedse tegenhanger: de birchotan. Dat is een berkenhoutskool die met vergelijkbare methoden is gemaakt. Birchotan kan urenlang een gelijkmatige en aangename hitte behouden en is vooral geschikt voor tafelgrills. Wil je nog een smaakdimensie toevoegen, dan kun je met hout grillen. Bij hout komt er meer rook vrij dan bij houtskool en de rook zorgt voor een heerlijke smaak. Fruitbomen doen het goed op de barbecue. Houtskool is op zijn best - en het heetst - wanneer hij gloeit en er grijs, asachtig uitziet. Wanneer de houtskool wit wordt, begint de temperatuur te dalen. Dan is het vaak te laat om met grillen te beginnen. Een gemakkelijke methode om de temperatuur te controleren is de handtruc. Houd je hand circa 10 cm boven de gloed. Als je hem daar maar 1 seconde kunt houden is het erg heet, meer dan 300°C; als het circa 2 seconden lukt, zal de hitte tussen 200 en 250°C zijn, bij 3-4 seconden is de temperatuur 175-200°C en bij 5-7 seconden onder de 150°C. Zorg dat de groenten schoon en droog zijn. Was alles met koud stromend water af, zo spoel je alle zand en beestjes weg. Groenten maak je droog door ze op of tussen keukenpapier te drogen. Omdat we de groenten barbecueën op een hitte van rond de 200°C of hoger, bestaat de kans dat ze verbranden voordat ze gaar zijn. Om de groenten te beschermen, smeren we ze in met olijfolie of elke andere plantaardige olie. Zo heeft de hitte iets langer de tijd om het midden te bereiken zonder dat je bang hoeft te zijn dat de buitenkant al zwart is. De kerntemperatuur van groente meten lijkt wat vreemd, maar het is niet anders dan bij vlees of vis. Probeer het meest compacte of 'vlezige' deel van de groente te vinden en meet de temperatuur daar. Hoe hoger de compactheid van de groente, hoe hoger de kerntemperatuur moet zijn om te garen. Een aardappel moet bij voorkeur boven de 95°C komen, terwijl courgettes of asperges het best zijn op 75°C.