PIERRE DARGE

Wie een paar dagen met de nieuwe Opel Vectra op stap gaat, merkt snel dat het hier in de eerste plaats om een geslaagde vormoefening gaat. De middenklasser werd wel tien centimeter langer en kreeg een zes centimeter grotere wielbasis mee, maar aan de motoren werd nauwelijks gesleuteld. Nu oogt die sobere styling wel smaakvol en geslaagd, maar in de Opel-traditie werd uitdrukkelijk niet voor een krachtig en karaktervol profiel gekozen, naar we aannemen een weerspiegeling van de smaak van het beoogde publiek.

Binnenin oogt de Vectra sober en degelijk, er is duidelijk aandacht besteed aan de afwerking. De details werden niet vergeten: het deksel van het handschoenenkastje kreeg bijvoorbeeld een dempertje mee om het sluiten te verzachten. Dat doe je niet als je nonchalant met het interieur omspringt. De stoelen zijn stevig en bieden een goede ondersteuning, die van de rijder kan in de hoogte worden versteld en het stuur kan zowel axiaal als in de hoogte worden aangepast. Interessant is ook de elektro-hydraulische stuurbekrachtiging, die zich aanpast aan de omstandigheden en niet enkel aan de snelheid.

De Vectra komt eraan met vier benzinemotoren (1.8 in twee versies, 2.2 en straks een V6 3.2) en twee turbodiesels van 2.0 en 2.2 liter. De 2.2 zestienklepper benzinemotor waarmee we de weg op gaan is niet nieuw, zijn aangekondigde 147 pk beloven veel opwindends. In de praktijk blijven die mogelijkheden een beetje in de mist steken, onderweg krijgen we nooit het gevoel met een pittige motor op weg te zijn. Dat is niet alleen jammer omdat extra pit een belangrijk veiligheidsaspect is (bij het inhalen bijvoorbeeld), maar ook omdat een cilinderinhoud van 2.2 liter fiscaal ongunstig uitvalt. Wie dacht dat het brave karakter misschien het verbruik ten goede zou komen, komt verkeerd uit. Ook hier blijft de Vectra op het niveau ‘doordeweeks’ steken.

Anderzijds valt op de wegligging volstrekt niets aan te merken en de Vectra kreeg er inmiddels ook een ESP Plus bij, een actief stabiliteitsprogramma dat op drie wielen kan ingrijpen. De filosofie achter zo’n ESP (populair geworden na de beruchte elandtest met de Mercedes A) bestaat erin een wagen die in een kritieke situatie terechtkomt, weer tot de orde te roepen zodat hij niet gaat slippen. Anders gezegd: de onbeholpenheid van de chauffeur in onnauwkeurig aangesneden bochten neutraliseren. Het systeem kan niet worden afgezet en dat sluit perfect aan bij de Vectra-filosofie: van de eigenaar van de betere gezinswagen verwacht men geen kapsones, ook niet nu en dan.

Ander positief nieuws valt in het interieur te rapen. Binnenin werd veel extra ruimte gewonnen en die valt vooral de passagiers achterin ten deel. Ook de koffer is meer dan ruim.

Samengevat biedt de nieuwe Vectra behoorlijk veel auto voor zijn prijs, krijgt een uitgebreid veiligheidsarsenaal mee, maar moet wat opwinding ontberen. De onderhoudsbeurten liggen maar liefst 30.000 km uiteen en dat lijkt aan te sluiten bij de algemene aanpak, waarin zorgeloos rijden binnen een sober geheel vooropstaat.

OPEL VECTRA 2.2

MOTOR: voorin gemonteerde viercilinder benzinemotor met een cilinderinhoud van 2198 cm3, die via een automatische vijfbak de voorwielen aandrijft.

POTENTIEEL: maximaal vermogen van 147 pk/108 kW bij 5600 toeren/minuut en max. koppel van 203 Nm bij 4000 toeren/minuut.

AFMETINGEN: 459,6 cm (l), 179,8 cm (b), 146 cm (h), 270 cm (wielbasis).

VERBRUIK IN LITER/100 KM: 13,6 (stad), 6,9 (buiten stad), 9,4 (mix).

CO2-UITSTOOT: 226 gr/km.

PRIJS, INCLUSIEF BTW: 24.500 euro, vermeerderd met 867,63 euro BIV.

JAARLIJKSE AUTOBELASTING: 384,15 euro.

ANDERE VERSIES: 1.8 (vanaf 21.100 euro) 2.0 turbodiesel (21.500 euro), 2.2 turbodiesel (22.200 euro).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content