Op reis gaan kan je behoorlijk uit je comfortzone halen. Of minstens de dagelijkse routine doorbreken. Dat laatste is natuurlijk wat de meeste reizigers verwachten. Maar wat gebeurt er als je 'verplicht' wordt om op verschillende continenten 'wereldwonderen' te gaan bekijken, terwijl je eigenlijk liever thuis blijft of hooguit op een strand in Spanje of Italië wil liggen ? Dat is het uitgangspunt voor An idiot abroad, een reisprogramma van de Britse komiek Ricky Gervais en zijn kompaan Steve Merchant. Ze maakten het programma voor Sky TV en de eerste reeks werd oo...

Op reis gaan kan je behoorlijk uit je comfortzone halen. Of minstens de dagelijkse routine doorbreken. Dat laatste is natuurlijk wat de meeste reizigers verwachten. Maar wat gebeurt er als je 'verplicht' wordt om op verschillende continenten 'wereldwonderen' te gaan bekijken, terwijl je eigenlijk liever thuis blijft of hooguit op een strand in Spanje of Italië wil liggen ? Dat is het uitgangspunt voor An idiot abroad, een reisprogramma van de Britse komiek Ricky Gervais en zijn kompaan Steve Merchant. Ze maakten het programma voor Sky TV en de eerste reeks werd ook uitgezonden door Discovery Channel. Op Sky TV loopt sinds kort An idiot Abroad 2 en de idioot van dienst is nog steeds Karl Pilkington, een radioproducer die voor de reeksen maanden de wereld werd rondgestuurd en er "elke seconde van haatte". Hij werd tegen zijn zin ondergedompeld in vreemde culturen en kreeg van Gervais en Merchant - die thuis waren gebleven - via de telefoon telkens nieuwe opdrachten. Van sambalessen in Rio tot het verorberen van schildpad en lamsoog en een stuk van de Chinese muur bewandelen. Naast de snobistische lachjes van Gervais en Merchant die zich kostelijk amuseren door vanuit hun kantoor pesterige en onnozele opdrachten door te bellen, is er gelukkig nog de flair van Karl Pilkington die gevatte observaties maakt. Hij loopt eigenlijk de hele tijd te zeuren, maar doet dat op een redelijk geïnspireerde manier. Toch blijft het voor mij een saai programma (en ook : een rondje lachen met Jan Modaal) en onzinnig ook, wie niet graag reist, blijft toch gewoon thuis ? Maar daar denken, gezien het succes van het programma, velen anders over. De merchandising machine draait goed en de Idiot abroad-community op Facebook telt meer dan vijftigduizend leden. Neen, geef mij dan toch maar die andere Britse reisprogramma's. Gervais en Merchant zijn immers niet de enige noch de eerste Britse comedians die uitpakken met een reisprogramma. Paul Merton in China was een interessante odyssee, Stephen Fry in America een fantastische serie en de onovertroffen Michael Palin zette indertijd met Around the world in 80 days en The full circle echt wel een hoge standaard. Van reisprogramma's verwacht ik dat ze onderhoudend, interessant en inspirerend zijn. Want reizen is een fantastische luxe. Dat is ook de spirit die we in onze reisnummers proberen te vatten. We hebben dit keer overduidelijk de internationale kaart getrokken. Want Belgen trekken graag naar het buitenland. Vorige week bracht Eurostat, het statistisch bureau van de Europese Unie, cijfers uit over toerisme. De inwoners van de Europes Unie maakten in 2010 zowat een miljard reizen, waarvan driekwart in eigen land. Maar 76 procent van de reizen van de Belgen gaat richting buitenland. Onze reisverhalen vanuit Australië, Brazilië en Skye en de culinaire reportages uit Buenos Aires en Slovenië vormen alvast een goed vertrekpunt. trui.moerkerke@knack.be Trui MoerkerkeWIE NIET GRAAG REIST, BLIJFT TOCH GEWOON THUIS ?