Dit najaar lijkt de parfumerie in de ban van goud : over parfums in een feestelijke luxeverpakking en make-up en verzorging die je doet stralen.

Het werd Midas’ ondergang, diende als exclusief geneesmiddel van oude Chinese keizers en gold als eerbetoon aan de zonnegod bij de Azteken en de Egyptenaren. In de hedendaagse parfumerie dient het vooral om het luxegehalte te accentueren.

De juwelier levert al langer inspiratie : gemalen parels, diamantpoeder, je kunt het zo gek niet bedenken of het wordt verwerkt in cosmetica. Nu is het al goud wat de klok slaat : het doet de huid niet alleen stralen, maar zou ook andere voordelen in verzorging hebben. In de traditionele Chinese geneeskunde gebruikten artsen van het keizerlijk hof verpulverd bladgoud om de huid te voeden, externe irritaties te neutraliseren en de bloedcirculatie te stimuleren. Guerlain gebruikt ‘blauw goud’ in enkele topproducten van de Issima-lijn ( Beautyssime A kuur, Succeslaser3 en Succes Eye Tech) : een olie van puur goud en algenextracten die grote affiniteit vertoont met de lipiden in de hoornlaag, wat de verdedigingsbarrière in optimale vorm houdt.

Ook Helena Rubinstein gebruikt goud in zijn nieuwe verzorging Gold Future, omdat het zou beschermen tegen vrije radicalen en het celherstel zou beïnvloeden. De smeuïge crème bevat goudkleurige micropaarlemoerdeeltjes die zo fijn zijn dat ze de teint discreet doen stralen.

Ook make-up kan daarbij een handje helpen : vooral in de feestlooks komt goud gemakkelijk terug, dit jaar vooral bij Nina Ricci en Lancôme. Voor een mysterieus schitterende blik moet je bij Helena Rubinstein zijn, die in de Lash Queen Gold Collection (26,50 euro) drie mascara’s uitbrengt : Dark Platinum voor blauwgrijze ogen, Opulent Copper voor groene ogen en Glorious Gold voor bruine ogen.

Goud blijkt ook de favoriete kleur voor verpakkingen : de nieuwe lipsticks Guerlain ( Kiss Kiss) en YSL ( Rouge Pure Shine) zijn juweelobjecten in verguld metaal en de speciale parfumedities van het najaar hebben standaard een gouden uniform. YSL’s Cinéma ( Gold Collector) en Flowerbomb van Victor & Rolf vieren hun eerste en Clinique Aromatics Elixir zijn vijfendertigste verjaardag in het goud, Guerlain en Nina Ricci lieten een gouden nevel los op hun bestsellers Shalimar en L’Air du Temps, en uiteraard kon ook Dior niet achterblijven met J’adore. Voor wie ook wat olfactorische variatie zoekt, is er Brit Gold : een oosterse glamourversie van het populaire Burberry Brit in beperkte oplage. Op Tommy Hilfiger’s True Star Gold, een rijkere bloemengeur geïnspireerd door het glitter- en glamourleven van popster Beyonce Knowles, is het nog een seizoen wachten.

1 iI Helena Rubinstein Gold Future (50 ml : 130 euro). 2 iI YSL lipstick Rouge Pure Shine (21 euro). 3 iI Burberry Brit Gold (EDP 50 ml : 65 euro). 4 iI Guerlain Kiss Kiss lipstick (30 T : 23,86 euro). 5 iI YSL Cinéma Gold Collector limited edition (EDP 50 ml : 62 euro). 6 iI Boucheron hervulbare luxevapo voor de damesparfums Boucheron en Trouble (EDP 75 ml : 87 euro). 7 iI Helena Rubinstein mascara Lash Queen Gold Collection ( 3 T : 26,50 euro). 8 iI Clinique Aromatics Elixir (100 ml : 96 euro).

Productie : Sofie Albrecht, fotograaf : Roger Dyckmans, make-up : Kim Printemps voor Dior, model :

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content