Het nieuwe aanbod make-up laat weer kleuren zien. En het mag nog schitteren en glanzen ook : goud en geïrizeerde tinten zijn alom aanwezig.

LINDA RAATS

Van vlaggeblauw tot kobalt, van saffier tot indigo : na jaren van alleen bruinschakeringen, prijkt er weer blauw op de oogleden. Daar horen valse wimpers bij, een streep zwarte eyeliner en onder de wenkbrauwboog een vleugje nacré.

De nagellak is kleurrijk of net helemaal wit. Soms worden de nagels van een hand in verschillende kleuren gelakt, of prijken er twee kleuren nagellak op een nagel. Zelfklevende valse nagels maken een dergelijk patchwork vrij eenvoudig.

Zwart als make-upkleur is teatraal en extreem. Niet alleen als oogschaduw, zeker ook als nagellak en lippenstift. ’s Avonds mag het schitteren en glanzen, overdag wordt de klus geklaard met geïrizeerde oogschaduw.

De mond wordt aangezet met glanzende lippenstift en daarover komt nog flink wat gloss voor een “vamp”-effekt. Ook in de kapselmode gaat de glamourtrend niet onopgemerkt voorbij. Rood en blond zijn de trendkleuren. Haarstukjes, valse staarten en vlechten, en sjieke chignons doen het zeer goed.

Visagisten willen dus vrouwen weer aan de kaptafel krijgen, want zo’n glamoureuze look tover je niet in een oogwenk op je gezicht. Het is zeer de vraag of er net als in de seventies weer massaal nepwimpers zullen worden gekleefd.

Toch was het voor iedereen in de branche duidelijk dat er iets gedaan moest worden aan de tanende verkoop van make-upprodukten. Toen begin de jaren negentig bleek dat de klassieke, seizoengebonden make-uppaletten vrouwen niet meer konden bekoren, besloten tal van merken er van af te zien. Ze legden andere aksenten, ofwel op een bepaald onderdeel van het gezicht, ofwel op een bepaald produkt. De klemtoon ligt nu inderdaad veel meer op nieuwe produkten, die niet langer dan een seizoen moeten meegaan, dan op de voorstelling van een total look.

Heidi Morawetz en Dominique Moncourtois pakken voor Chanel uit met een avant-gardekoncept : de “Edition éphémère”, een produkt dat maar een seizoen op de markt blijft en dat in een beperkte oplage gelanceerd wordt. Deze lente staat een nieuwe oogschaduw in de kijker : “Intensités d’ombre” (1000 fr.), een origineel geprezenteerd oogschaduwtrio met twee heldere, geïrizeerde tinten en een donkere, matte tint. Bestaat in het paars, bruingrijs en rookgrijs. Sterprodukt dit seizoen is een gouden palet waarbij diepbruin gekombineerd wordt met rood- en geelgoud. Nieuw voor de lippen zijn felle, donkere tinten, zoals kersenrood en fuchsia, en felroze.

Guerlain zoek inspriratie in de jaren ’60 met “La Dolce Vita” : zwarte eyeliner, frivool roze lippen en blauwgroene oogschaduw. Guerlain knoopt aan met het verleden en lanceert weer oogschaduwcrème : waterproof en verpakt in een buisje met mousse applicator, net als toen. Deze “Fard modeleur” (650 fr.) is er in zeven matte tinten en een parelmoeren goudbruin.

“Regards de Star” van Rochas, de naam zegt het al, staat voor veel glamour. Op de oogleden komt weinig kleur, op de wimpers des te meer, met paarse en diepblauwe mascara. De lippenstift is donker chocoladebruin of framboos en de teint kleurt zonnig beige. De “Stylo Correcteur Teint Parfait” is handig om vlekjes en kringen bij te werken. Ook kraaiepootjes vallen minder op. De emulsie heeft een zalfachtige textuur, wordt met een penseeltje aangebracht en met de vingertoppen uitgestreken.

Bij “Les Précieux” van Christian Dior vinden we goud en glans. Make-up wordt geïrizeerd met veel glitter. Dior pakt uit met 5 frivole, glanzende tinten in mascara (700 fr.), waaronder goudbruin en zilvergrijs. Ze passen bij de nieuwe eyelinerpotloden (465 fr.). De ogen vallen op met vijf originele duo’s (960 fr.) oogschaduw, waarin goud en glans steeds overwegen. Lippen en nagels blijven diskreet : naturel roze of bruinrood.

“Cap Rose” heet de lentemake-up bij Givenchy. Het is een onschuldig ogende make-up, met roze in alle mogelijke schakeringen : paarsroze voor de ogen, orchideeroze voor de lippen, suikerspinroze voor de wangen en voor de oogleden roze gekombineerd met abrikoos. Opvallend is de “Prisme Liner” : twee kontrasterende tinten rond een geïrizeerde tint. De matte tinten worden vochtig gebruikt, als oogschaduw of eyeliner, de geïrizeerde tint wordt droog aangebracht.

“Extreme coral” van Helena Rubinstein is een make-uppalet opgebouwd rond één tint : koraal in al de mogelijke nuances. Het aksent ligt op de lippen met een zuiver koraalrood, op de oogleden komt koraalbruin en geïrizeerd ivoor. De donkere oogschaduw wordt daarbij niet alleen op het bewegende ooglid aangebracht, maar ook herhaald onder de wenkbrauwboog, om het oog groter te maken.

Witte nagellak, groene en paarse mascara, op de oogleden paars, roze en mauve of groen, brons en goud : dat zijn de “Couleurs Cristal” van Lancôme. Op de mond komt zachtroze, warm bruin of subtiel oranje. Kortom een transparante make-up met de kleuren van de regenboog.

In “Art Play” creëert Serge Luttens voor Shiseido de naïeve onschuld : grote stralende ogen, opgemaakt met hemelsblauw of teddybeerbruin, zachtroze blush en maar liefst vijf schakeringen van eenzelfde okerbruine tint voor de lipstick. De bleke, oranje blush is subtiel en teder.

Sans Soucis pakt uit met zacht oranje, koel roze en bleekroze lippenstiften. Geen nieuwe oogschaduwtinten, wel een turkooizen kajalstift. Nieuw is de foundation “Perfect silk” (630 fr.) met een soft focus-effekt, lichtbrekende pigmenten weerkaatsen het licht en verstoppen oneffenheden van de huid.

Van links naar rechts en van boven naar onder : de kristalkleuren van Lancôme, alle mogelijke schakeringen koraal bij Helena Rubinstein, de naïeve onschuld van Shiseido, veel roze bij Givenchy en veel glitter bij Christian Dior.

Boven : kleurtjes uit de sixties, van Guerlain. Hiernaast : de glamour van Rochas.

Boven : een gouden palet van Chanel. Onder : roze en zacht oranje bij Sans Soucis.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content