De grootste golfnaties zijn de VS en Japan, maar ook in Europa is het aantal golfbanen en -spelers verdubbeld sinds 1985. De sport wordt duidelijk populairder en minder elitair met de jaren, maar desondanks gaat het ook de golfsector niet voor de wind in de huidige crisis. Toch besloot het Italiaanse schoenenmerk Geox, dat 'zweet' tot zijn grootste uitdaging rekent, de golfschoen onder handen te nemen. Wij spraken met de flamboyante uitvinder van de ademende schoen, Mario Moretti Polegato, en met Per Agreen, manager v...

De grootste golfnaties zijn de VS en Japan, maar ook in Europa is het aantal golfbanen en -spelers verdubbeld sinds 1985. De sport wordt duidelijk populairder en minder elitair met de jaren, maar desondanks gaat het ook de golfsector niet voor de wind in de huidige crisis. Toch besloot het Italiaanse schoenenmerk Geox, dat 'zweet' tot zijn grootste uitdaging rekent, de golfschoen onder handen te nemen. Wij spraken met de flamboyante uitvinder van de ademende schoen, Mario Moretti Polegato, en met Per Agreen, manager van het golfproject. Per Agreen : Als we geen baanbrekende technologie hadden om aan te bieden, was onze timing om de golfwereld binnen te dringen waarschijnlijk niet de beste. Als we hier heelhuids uitkomen, bewijst dat echter wel de kracht van ons merk. Mario Polegato : Het is inderdaad geen vanzelfsprekende keuze. Maar onze ademende zolen zijn zeer geschikt voor golfschoenen. Professionele spelers zijn vaak acht tot tien uur op de baan en wandelen grote afstanden. Er was dus een grote vraag naar ademende, maar waterdichte schoenen. Bovendien houden we het niet alleen bij golfschoenen. Vorig jaar lanceerden we al loopschoenen. Wat volgend jaar komt is nog een verrassing. We willen de hele sportwereld veroveren. Al zullen we het wel moeten opnemen tegen grote kleppers als Nike en Adidas die de markt domineren. Maar ik ben ervan overtuigd dat de sportwereld mijn technologie nodig heeft. Per Agreen : We verwachten goede resultaten in de Benelux, Duitsland, Spanje en Portugal, waar zowel het merk als de golfmarkt groot zijn. In de niet-Europese landen waar we de golfschoen lanceerden, zoals de VS, Canada, Zuid-Korea en Singapore, zal het allicht iets langer duren. In eigen land verwachten we er niet al te veel van. Het merk Geox doet het hier wel goed, maar de Italiaanse golfmarkt is niet erg ontwikkeld. Mario Polegato : Zelf speel ik geen golf. Ik rijd te paard, wat natuurlijk ook een buitensport is. Het feit dat je in de natuur vertoeft, is heel ontspannend. Per Agreen : Ik vind het leuk dat golf niet leeftijdgebonden is. Het wordt wel beschouwd als een oudemannensport, maar je kunt het spelen vanaf je vijfde tot (denkt even na), tot je bijna doodvalt ! En overal waar je komt in de wereld is er wel een golfbaan in de buurt. Ze zijn ook altijd gelegen op de mooiste plekken. Het leuke is ook dat je als minder ervaren golfer toch tegen een gevorderde kunt spelen dankzij het handicapsysteem. Want het is wel een heel moeilijke sport. Verkrijgbaar in gespecialiseerde golfwinkels. Prijzen tussen 120 en 180 euro. Info : 02 384 88 38, www.geox.comDoor Britt Guetens