De S-Max van Ford haalde niet alleen de titel van Auto van het Jaar binnen, hij staat ook op een gloednieuw platform van de groep. Zowel de Volvo S80 als de toekomstige Mondeo zullen hetzelfde onderstel gebruiken. De nieuweling wil een sportieve monovolume zijn. Met zijn wielbasis van 2,85 meter is het wel duidelijk dat hij op een homogeen en genereus interieur mikt. De S-Max is een zevenzitter, maar ziet er absoluut niet lomp uit. Dat is grotendeels aan de elegante lijn ("Kinetic Design"volgens Ford), de relatief lage hoogte en het aflopende dak te danken. Maar tegelijkertijd hypothekeert die daklijn ...

De S-Max van Ford haalde niet alleen de titel van Auto van het Jaar binnen, hij staat ook op een gloednieuw platform van de groep. Zowel de Volvo S80 als de toekomstige Mondeo zullen hetzelfde onderstel gebruiken. De nieuweling wil een sportieve monovolume zijn. Met zijn wielbasis van 2,85 meter is het wel duidelijk dat hij op een homogeen en genereus interieur mikt. De S-Max is een zevenzitter, maar ziet er absoluut niet lomp uit. Dat is grotendeels aan de elegante lijn ("Kinetic Design"volgens Ford), de relatief lage hoogte en het aflopende dak te danken. Maar tegelijkertijd hypothekeert die daklijn de hoofdruimte van de passagiers op de derde rij - die sowieso enkel voor kinderen geschikt lijkt. Hij kreeg ook sportieve koelsleuven achter de voorwielen mee, maar die zijn compleet fake, net als het aluminium op het dashboard. De koper heeft de keuze tussen twee benzinemotoren en twee turbodiesels. Van dat laatste duo namen we de minst krachtige mee naar huis, de 1.8 TDCi, die toch zo'n 125 pk ontwikkelt. Met een gewicht van zowat 1,7 ton lijkt dat vermogen op papier niet bijzonder, maar gekoppeld aan een manuele zesbak laat de motor toch maar weinig steken vallen : hij is soepel én snedig. Net zoals de kleinere C-Max, is de S-Max een zeer dynamische auto die zich zelfs op een bochtig parcours perfect op zijn gemak voelt. De stoelen voorin zorgen voor een goede ondersteuning, de passagiers achteraan zitten wat hoger, zodat ze het overzicht behouden. Voor hun spullen kunnen ze in meer dan twintig opbergvakken terecht. Wat overblijft, kan in de koffer met een laadvolume van liefst 854 liter (in vijfzitsconfiguratie) - een gevolg van het ontbreken van een reservewiel. Wie de twee extra zitjes bestelt (790 euro extra) houdt nog 285 liter over. De fraai afgewerkte S-Max kreeg standaard een uitgebreid veiligheidspakket mee, het zogenaamde Intelligent Protection System, met zeven airbags (o.a. voor de knieën van de rijder), ABS en noodremhulp. De cruisecontrol waarschuwt met een geluidssignaal voor opduikend gevaar. Ook de uitrusting mag er zijn : een multifunctioneel, tweeledig verstelbaar stuur, een manuele of automatische airco, elektrisch bediende ruiten voor, radio/cd-speler en boordcomputer. Het is allemaal prima maar de titel van Auto van het Jaar lijkt toch geflatteerd, bij zo'n prijs hadden we toch wat meer innovatie verwacht. En meer glans : nu zetten slechts zeven van de 58 juryleden de laureaat bovenaan hun lijstje. Terwijl zeventien anderen de Citroën C4 Picasso als winnaar zagen. Wij eigenlijk ook, maar dat leest u over enkele weken. Motor : viercilinderturbodiesel met een slagvolume van 1753 cm3, die via een handgeschakelde zesbak de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 125 pk / 92 kW bij 3850 toeren/minuut en maximaal koppel van 340 Nm bij 1750 toeren/minuut. Afmetingen : 476,8 cm (l), 185,4 cm (br), 165,8 cm (h). Koffervolume : 285-2000 liter. Verbruik in liter/100 km : 7,9 (stad), 5,2 (buiten stad), 6,2 (mix). CO2-uitstoot : 164 gr/km. Prijs, inclusief btw : 26.950 euro, vermeerderd met 495 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 310,52 euro. Andere versies : 2.0 (25.600 euro), 2.5 (34.175 euro), 2.0 TDCI (27.550 euro). Door Pierre Darge