Wie graag eens een internationaal decomagazine openslaat, weet het. Ook in meubelland is het mode-effect groot. Soms lijkt het alsof iederéén die erin verschijnt wel dezelfde stoel of sofa in huis heeft gehaald. De stijlverschillen tussen een interieur in Milaan en een in Kaapstad of ...

Wie graag eens een internationaal decomagazine openslaat, weet het. Ook in meubelland is het mode-effect groot. Soms lijkt het alsof iederéén die erin verschijnt wel dezelfde stoel of sofa in huis heeft gehaald. De stijlverschillen tussen een interieur in Milaan en een in Kaapstad of New York worden kleiner. En net zoals in de modewereld het geval is, worden interieurs zo van hun lokale kruiding beroofd. Los van bepaalde kleuren, materialen en vormen zijn ook re-edities van meubelen uit de vorige eeuw duidelijk in de mode. Er gaat geen seizoen voorbij zonder dat een ontwerp of de bedenker ervan een verjaardag viert en daarom opnieuw in de kijker wordt gezet. Of dat ook een keerzijde heeft, vroeg ik de laatste weken aan handelaars, decorateurs en ontwerpers. De slinkende ruimte en aandacht voor nieuwe of opkomende namen, was een van hun verzuchtingen. Het is namelijk een stuk makkelijker om gehoor te krijgen met een naam of design dat zich al wereldwijd (meermaals) heeft bewezen, dan wanneer je onbekend bent en op kleine schaal produceert. Onze Designer van het Jaar 2021 behoort tot de tweede categorie. Over architect-designer Sébastien Caporusso is nog niet zoveel inkt gevloeid. Zijn eigenzinnige signatuur, zijn doordachte materiaalkeuze en toegewijde zoektocht naar oude ambachten zullen daar verandering in brengen, dat voorspellen we. Hoe hij wél voor de nodige lokale spice zorgt, lees je op pagina 20.