Arno heeft een beenmergziekte en volgt de les vanuit zijn slaapkamer via Bednet.

In zijn slaapkamer wedijveren zijn modelbouwboten, zijn 3D-printer en zijn Lego-auto’s om aandacht. Arno Gonnissen (13) zit in het tweede middelbaar en volgt industriële wetenschappen. Maar hij zit niet in de klas, bij zijn klasgenoten. Waar hij zo graag zou zijn. Arno heeft een zeldzame variant van myelodysplasie, een beenmergaandoening die zijn weerstand, bloedplaatjes, rode en witte bloedcellen ondermijnt. Daardoor is hij heel vatbaar voor verkoudheden. Zodra hij koorts heeft, moet hij in het ziekenhuis intraveneus aan de antibiotica. De ziekte kan evolueren tot acute leukemie. Hij staat op de wachtlijst voor een beenmergtransplantatie, maar voorlopig is er geen donor die matcht. Ondertussen krijgt hij een immunosuppressieve therapie en een cocktail van medicatie.

Arno blijft noodgedwongen thuis sinds mei 2015, een eeuwigheid voor een opgroeiende tiener. Voor zijn ouders was het een schok toen hun levenslustige zoon — hij turnde op relatief hoog niveau, klom in bomen en was gek op de Chiro — ernstig ziek werd. Na drie onzekere maanden volgde het verdict in juli. Tweemaal per week trekken ze nu met Arno naar het ziekenhuis, om de evolutie van zijn bloedcellen en -plaatjes op te volgen. Rik, leraar techniek, nam loopbaanonderbreking : “We leven van dag tot dag. Als zijn bloedwaarden verbeteren, zijn we hoopvol. Het internetonderwijs via Bednet, begonnen halfweg september, fleurt hem weer op, na vijf weken ziekenhuis. Dankzij het computerscherm heeft hij weer contact met zijn klasgenoten.”

Het computerscherm flikkert. Op het scherm zien we een juf en een klas vol leerlingen. Het is Franse les. Arno heeft een koptelefoon op en volgt aandachtig mee. ‘Je comprends. Tu comprends.’ Als hij dat wil, kan hij een vraag stellen door zijn hand op te steken. “Ik kan perfect meevolgen”, zegt hij rustig. Hij toont me hoe hij via de camera kan inzoomen op de klas. Zij zien en horen hem, en vice versa. Technisch vaardig als hij is, toont hij me alle functies van het Bednet-programma. Voor hem hangt een lessenschema uit. Straks volgen nog Nederlands en wiskunde. Hij is heel blij met Bednet, “maar soms heb ik daardoor net nog meer heimwee om terug in de klas te zitten.”

Wat hij enorm mist, is het buiten spelen. “Ik klim graag in bomen, turnde veel. Ik mag niet veel doen momenteel wegens het gevaar op infecties.” Hij toont me zijn turnbekers. Aan de muur hangt een foto van een sportvliegtuigje. “Ik mocht in oktober meevliegen, voor mijn verjaardag, van mijn grootouders. Dat vond ik leuker dan centjes krijgen.”

De les is gedaan en de kinderen wuiven naar ons. Een van de leerlingen stuurt een gescand document door naar Arno. Er wordt snel even gechat. Ja, Arno is een kind van zijn tijd, gelukkig maar.

“Ik wil uitvinder worden”, zegt hij opeens doodserieus. Hij heeft reeds eigenhandig een gsm-houder geprint. Ik geloof hem, heel zeker.

Meer info : www.bednet.be

Door Sam De Kegel & Foto’s Debby Termonia

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content