Hun zonnebrillenlijn kreeg de naam Binôche en de lijfspreuk be yourself. "Soms voelen we ons nog broekventjes", vertelt Gino Gommers. "We lopen rond op de brillenbeurs in Milaan tussen zakenmannen in pak en das. Maar bon, het is een kwestie van jezelf te zijn. In de drie jaar dat ik zelfstandige ben, heb ik nooit meer een das gedragen, alhoewel dat er zogenaamd bijhoort als je commercieel werkt."
...

Hun zonnebrillenlijn kreeg de naam Binôche en de lijfspreuk be yourself. "Soms voelen we ons nog broekventjes", vertelt Gino Gommers. "We lopen rond op de brillenbeurs in Milaan tussen zakenmannen in pak en das. Maar bon, het is een kwestie van jezelf te zijn. In de drie jaar dat ik zelfstandige ben, heb ik nooit meer een das gedragen, alhoewel dat er zogenaamd bijhoort als je commercieel werkt." Gino Gommers gaf in 1996 zijn marketingjob bij een Antwerpse brillengroothandel op om de firma Pr(o)file op te richten en zelfstandig importeur van brillen te worden. Zijn vrouw Biche was al eerder gestopt met werken om voor de twee kinderen - het derde was op komst - te zorgen. "Het was wel wat stresserend", geeft Biche toe. "De kinderen, een huis en geen vast inkomen meer. Bangelijk." Omdat Biche en Gino uit de sector kwamen, wisten ze waar ze naartoe wilden. Op de beurs in Milaan zochten ze een collectie waarmee een zelfstandig opticien zich kan profileren. "We zijn begonnen met de optische brillen van Bianco, een verrassende collectie met leuke details", zegt Gino. "Het was niet altijd makkelijk om de opticiens te overtuigen, maar als ze het aankochten, bleek het goed te lopen. Je voelt dat een aantal onder hen genoeg heeft van al die licentiemerken die op elkaar gelijken en door één fabrikant gemaakt worden." Pr(o)file verdeelt daarnaast ook de collectie Ice Eyes en sinds kort de eigen lijn zonnebrillen. Waren er dan nog geen brillen genoeg op de markt? "Ik weet het", zegt Biche lachend. "Het klinkt nogal gek: in al die beurshallen die van onder tot boven met brillen waren volgestouwd, vonden we toch niet helemaal wat we zochten. Toen dachten we: laten we het zelf proberen." Met als achtergrond een grafische opleiding zag Biche het wel zitten om een collectie te tekenen. Ze kan er haar brillenpassie helemaal in kwijt. "Voor ik in de sector werkte, verzamelde ik al brillen. Ik spaarde om een nieuwigheid te kunnen kopen." Binôche bestaat uit 3 lijnen ( bi-city, bi-cool en bi-chic), met prijzen van 3250 tot 4490 frank. Zowat 90 procent van de modellen is uniseks. Biche houdt nogal van kleine monturen, waarbij ze werkt op details en materialen. Voor bi-cool bijvoorbeeld zijn de monturen uit een bronzen plaat gefreesd, zonder soldeerpunten en nikkelvrij. Ontwerpen noemt ze het afwegen van risico's. "Je wil wel eens speciale dingen maken, maar het mag niet té zijn, anders verkoopt het niet. En het is niet de bedoeling om te choqueren." "Het andere probleem is het vinden van fabrikanten die ondanks de relatief kleine oplages toch voor je willen werken", zegt Gino. "Maar we hebben geleidelijk aan een netwerk opgebouwd." Als marketeer kent Gino het belang van communicatie. Daarom bezorgt hij zijn klanten een verzorgde brochure en voert hij een reclamecampagne met Phaedra Hoste als "gezicht". Haar status als klassieke schoonheid en BV opent voor Binôche sneller de deuren van de optiekzaken. Binôche ligt nu in 120 verkooppunten, de optische collecties van Pr(o)file in 400. Voor verdeelpunten in Frankrijk zijn de eerste contacten gelegd. Biche en Gino hebben nergens spijt van. Binôche: (03) 235.16.19. 1 Zowat 90% van de brillenlijn van Gino en Biche Gommers is uniseks. 2 Een van de 14 modellen van bi-chic. GFTrui Moerkerke / Foto Guy Kokken