Terwijl duizenden Franse wijnboeren zwarte sneeuw zien, wentelt de wijntop zich in glamour en peptalk. Vinexpo in Bordeaux lokte 50.000 professionals, kwaliteitszoeker Herwig Van Hove was erbij.

De tweejaarlijkse Vinexpo in Bordeaux is de grootste wijnvakbeurs ter wereld (17-21 juni). Op 40.000 m2 stands verzamelen zowel de wijnlanden zelf (Italië, Spanje, VS, Chili, …) als de individuele wijnbouwers en -firma’s. Ruim 50.000 professionele bezoekers komen er op af. Dit jaar vielen twee nieuwigheden op. In de Club du Lac, een zeer chique bedoening, gaven alleen de allergrootste rendez-vous, zoals Rothschild, Concha y Toro, Constellation, Taittinger, … in geklimatiseerde paviljoenen te midden van de tuinen en terrassen met uitzicht over het meer. En de nieuwe sectie ‘Marketeers’ was exclusief voorbestemd voor marketing- en verkooptechnieken in restaurants, grootdistributie en winkels. Daar was aan alles gedacht : verpakking, drukwerk, degustatiegerief, klimaatskasten, glazen in alle maten en zelfs in alle kleuren, gieters en geuten, een grote variatie van kurkentrekkers en koelemmers, karaffen, barmeubelen, trechters en flessendozen in alle kleuren van de regenboog.

Die twee nieuwigheden (de Club du Lac bestond vroeger al, maar was nooit zo exclusief) leggen de fundamentele tweeslachtigheid van de wijnwereld bloot : enerzijds de glamour en het grote geld (ook de grote kwaliteit) en anderzijds de pijnlijke onverkoopbaarheid van enorme hoeveelheden wijn van lage kwaliteit, waardoor vele duizenden huishoudens van de Rhône, de Roussillon en Bordeaux in de extreme armoede dreigen af te glijden. Het sociale klimaat wordt stilaan van het prerevolutionaire Corsicaanse type : vooral in de meest getroffen gedeelten van de Languedoc-Roussillon. Op de honderdste verjaardag van de wijnrevolte van 1907 pleit men nu openlijk voor ” sortir du maquis” en ” passer à l’action”. Drie jaar al worden de wijnboeren verplicht om met verlies te verkopen, omdat hun wijn niet meer gewild wordt. De groothandel, die nota bene wijn invoert uit het buitenland, werd bestormd en hun installaties werden vernietigd. Verscheidene wijnboeren sloegen de hand aan zichzelf of gebruikten hun jachtgeweer om schuldeisers en deurwaarders van het erf te houden. De Europese Unie geeft subsidies voor het rooien van wijngaarden zonder toekomst : in twee jaar werden in de Roussillon 23.000 ha gerooid. De wijnboeren blijven dan in het beste geval achter zonder schulden en moeten vanaf nul herbeginnen.

Het (banale) antwoord van de commer-ciële sector is “marketing” : nieuwe verpakkingen, felgekleurde etiketten, de aanpak van ‘verse’ consumenten, zoals ” les jeunes“. Maar haast niemand lijkt te beseffen dat alleen de echte kwaliteit nog toekomst heeft.

De bovenbouw van de wijnwereld is echter vooral glitter, maar deze glitter werkt door tot op het niveau van wat we dagelijks drinken. De glitter doet de prijzen stijgen, maar verscherpt ook een ultieme kwaliteitsnorm. Zonder Yquem is er geen grote sauternes, want Yquem staat als een baken van absolute kwaliteit, en die is inderdaad wat glitterachtig. Op Vinexpo wordt daarom als promotie zeer veel glamour gepresenteerd.

Hubert de Bouärd de Laforest leeft in een dramatische situatie. Als mede-eigenaar van het nu beroemde Château Angélus, een premier grand cru classé uit Saint-Emilion, heeft hij sinds 1982 de wijn zo drastisch verbeterd en in de klasseringen opgetild, dat hij onmogelijk zijn vennoot kan uitkopen, diens aandeel is “veel te duur”. Hoe meer hij werkt, hoe beter zijn wijn wordt, maar ook hoe meer de eigendom uit zijn handen glipt.

Hij heeft zich gewapend door helemaal alleen Château La Fleur de Bouärd te kopen, een lalande de pomerol, die onmiddellijk aan zijn adembenemende prijsescalatie begon. Ter gelegenheid van Vinexpo werden zijn wijnen op het chateau aan een keur van internationale proevers voorgesteld. Het blijkt dat zijn wijnen in de mindere jaren schitteren door smakelijkheid.

Exclusieve evenementen

Er zijn drie randevenementen op Vinexpo waarvoor wereldwijd gejaagd wordt op een uitnodiging. Barones Philippine de Rothschild, eigenaresse van Château Mouton, (waar de avond plaatsgrijpt) en Philippe Castéja, président van de Conseil des Grands Crus Classés en 1855 nodigen uit voor een ultiem glitterdiner. Met excellente Château Margaux 1999 en 1989, een ‘dode’ Château Ducru-Beaucaillou 1970, een grootse Mouton 1961 en een even grote Yquem 1989.

Een tweede topontmoeting gaat uit van de Symingtonfamilie : in het museum voor moderne kunst in Bordeaux nodigt ze uit voor een prestigieuze proeverij van negen vintage ports 2003 en negen van de grootste crus classés 2001 van Bordeaux. Opvallend goede Warre (fris en krachtig), Cockburn (goed gebouwde tannines) en Noval (genuanceerd). Heel wat minder zijn Sandeman, Graham, Fonseca, Taylor, Dow en Croft. Bij de grote crus classés van het moeilijke jaar 2001 komen bovendrijven : Latour (smakelijk), Margaux (genuanceerde lengte), Mouton (zacht en rond) en Pétrus (gewoon goed). De andere Cheval Blanc, Haut-Brion, La Mission en Lafite missen fruit en lengte.

De derde begeerde uitnodiging komt van Groupement de Premiers Grands Crus Classés de Saint-Emilion, voor het diner Millé- simes de Collection. Bij die meer dan voortreffelijke maaltijd, door Michel Guérard, komen veertien ‘oude’ wijnen van groepsleden. Vier ervan zijn onweerstaanbaar goed : Angélus 1995 (goede structuur en nog jong), Clos Fourtet 1995 (fijn en jong), Beau-Séjour Bécot 1988 (krachtig en versmolten) en Beau-séjour 1983 (fijn en smakelijk). De andere zijn getekend door droge, oude armoede en magerheid : Pavie 1999, Troplong Mondot 1989, Magdeleine 1990, Figéac 1950, Cheval Blanc 1975 en Canon 1971. Pavie-Macquin 1997 heeft het strenge accent van het moeilijke jaar en La Gaffelière 1970 is een vriendelijke grijsaard zonder meer.

Opnieuw weergalmt de les : alleen goede wijn van een groot jaar kan interessant verouderen, glitter verandert niets aan die wijsheid. Amerikaanse en Engelse ‘lijkendrinkers’ voelden zich wel vereerd. Enkele dagen later proeven (drinken) we de legendarische Cheval Blanc 1959 (perfect verouderd) en een even perfecte 1988, die kan nog minstens vijftien jaar goed evolueren.

Meer over Vinexpo vindt u op http://net.gastronomen.net

Door Herwig Van Hove I Illustraties Geert Vervaeke

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content