De Dacia Sandero is de tweevolumevariant van de Logan, voorzien van een aantal aanpassingen. De nieuwe Roemeense low-cost auto van Renault-origine oogt niet alleen een stuk eigentijdser en eleganter, hij meet slechts 4,02 meter en is daarmee 27 cm korter dan zijn grotere broer. Dat ligt niet enkel aan het ontbreken van een aparte kofferruimte, ook de overhangen voor- en achteraan vallen gevoelig korter uit, wat de styling ten goede komt.
...

De Dacia Sandero is de tweevolumevariant van de Logan, voorzien van een aantal aanpassingen. De nieuwe Roemeense low-cost auto van Renault-origine oogt niet alleen een stuk eigentijdser en eleganter, hij meet slechts 4,02 meter en is daarmee 27 cm korter dan zijn grotere broer. Dat ligt niet enkel aan het ontbreken van een aparte kofferruimte, ook de overhangen voor- en achteraan vallen gevoelig korter uit, wat de styling ten goede komt. Na de benzinemotoren werd nu ook een turbodiesel gemonteerd, het motorblok ervan is een ouwe bekende : de 1461 cm3 viercilinder vindt men in zowat het hele Renault-gamma. In de Sandero levert hij 70 of 85 pk. We gingen met die eerste op stap. De eerste indruk is wat dubbel : de Sandero oogt binnenin wat somber, de stoelen bieden weinig zijdelingse steun en de motor laat zich bij een koude start wat al te duidelijk horen. Maar alles went en na enkele uren voelen we ons niet eens zo onprettig in een auto waarvoor velen de neus optrekken. Bovendien gaat hij aardig mee in het verkeer en we beseffen meteen waarom. Met een basisgewicht van 1090 kg demonstreert hij de voordelen van een no-nonsenseaanpak zonder overbodige franjes, een geheel dat ook met vijf versnellingen voor zeer redelijke acceleraties en hernemingen zorgt. En het moet uitdrukkelijk gezegd dat de ophanging absoluut comfortabel rijdt. Ook over de wegligging zijn we best tevreden, maar wel om een andere reden. Die is niet gesofisticeerd zoals bij moderne auto's, maar reageert zoals auto's bijna hun hele geschiedenis lang hebben gedaan. Elektronica om het rijgedrag te neutraliseren en overal bij te sturen ontbreekt, zodat de Sandero authentieker reageert. Een snoodaard die in een volle bocht de voet van het gas haalt, wordt meteen afgestraft - zoals het hoort. Al zal de brave huisvader met een doorsnee rijgedrag daar allemaal weinig last van hebben. En de trommelremmen achteraan mogen dan evenmin modern ogen, ze doen hun werk naar behoren. De Sandero bezit elektrische comfortmotortjes noch hightech prullaria, maar krijgt in de basisversie wel stuurbekrachtiging, ABS, frontale airbags en zelfs centrale vergrendeling met afstandsbediening mee. Tijdens de testrit had hij genoeg aan 5,6 liter/100 km, terwijl hij toch maar 10.750 euro kost en drie jaar garantie meekrijgt. motor : viercilinder turbodiesel met een slagvolume van 1461 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft. potentieel : maximumvermogen van 70 pk/50 kw bij 4000 toeren/minuut en maximaal koppel van 160 Nm bij 1700 toeren/minuut. afmetingen : 402 cm (l), 175 cm (br), 153 cm (h) en 259 cm (wielbasis). koffervolume : 320-1200 liter. verbruik in liter/100km 5 (stad), 4,3 (buiten stad), 4,5 (mix). co2-uitstoot : 120 gr/km. prijs inclusief btw : 10.750 euro plus 61,50 euro BIV. jaarlijkse autobelasting : 204,60 euro. andere versies : 1.4 (7950 euro), 1.6 (9250 euro), 1.5 dCi/85 (11.350 euro). opvallendste cijfer : 4,5 liter/100 km voor een auto die maar 10.750 euro kost. Door Pierre Darge