Met tentoonstellingen van antieke flakons,

met een ruilbeurs en een veiling voor verzamelaars

brengt de Brusselse Parfum-14-daagse

tussen 15 september en 1 oktober

een ode aan het parfum.

TRUI MOERKERKE

FOTO’S : OLIVIER HENNEBERT

Als hoofdstad van Europa heeft Brussel nood aan een prestigieuze uitstraling. Met zo’n evenement kunnen we daaraan meewerken. ” Organizator Creezy Courtois heeft het over de tweede editie van La quinzaine du parfum/Parfum-14-daagse. Gesterkt door de belangstelling voor de eerste editie werd het evenement uitgebreid : de vzw Parfum-14-daagse (een vereniging verzamelaars van parfumflakons) kreeg steun van onder meer de Stad Brussel, de toeristische dienst en de Zuidfranse parfumstad Grasse. Het Brusselse Hilton Hotel beloont bezoekers met een verblijfskorting, en geeft onderdak aan een tentoonstelling van oude parfumflesjes, een veiling en een ruilbeurs.

Twee weken lang staat er in Brussel heel wat in het teken van het parfum. Zelfs Manneke Pis ontsnapt niet. Hij krijgt van Grasse een parfumeurskostuum aangemeten, en zal tijdens de openingsceremonie een parfum plassen op basis van jasmijn. Wie dan in Brussel een taxi neemt, heeft veel kans op een geparfumeerde rit : 500 taxi’s worden uitgerust met een toestelletje dat een jasmijngeur verspreidt. In enkele Brusselse scholen krijgen kleuters een geurstage en leren kinderen potpourri maken. Verder staan er tentoonstellingen en konferenties op het programma.

“Tijdens de Parfum-14-daagse komen zowel de kulturele als de ekonomische en wetenschappelijke aspekten van parfum aan bod”, vertelt Creezy Courtois. “De konferenties bijvoorbeeld gaan over de geschiedenis van het parfum, maar ook over de distributie en de geurenfamilies. “

Een belangrijke expo is die van antieke parfumflesjes, allemaal uit privé-verzamelingen. Ze wordt afgesloten met een veiling en een ruilbeurs. Creezy Courtois verzamelt zelf niet, maar is wel gepassioneerd door het onderwerp. “Ik ben geïnteresseerd in de geschiedenis, het verhaal erachter. Op de veiling hebben we naast een aantal echt unieke stukken ook flakons waarvan we de herkomst nog niet kennen. Soms kunnen de collectioneurs ons helpen, want zij weten vaak meer dan de experten. ” Wereldwijd staan er zo’n 3500 verwoede verzamelaars van flakons, miniaturen en oude cosmetica bekend, maar volgens Creezy Courtois moeten het er veel meer zijn. “Vooral de Amerikanen zijn fervent. Elk jaar wordt in de Verenigde Staten een bijeenkomst georganizeerd waar de verzamelaars elkaar ontmoeten. Ze reizen voor hun passie de hele wereld rond. We denken met dit evenement heel wat toeristen naar Brussel te kunnen halen. “

Een aantal stukken op de veiling zullen waarschijnlijk voor enkele honderdduizenden franken van de hand gaan. Maar Creezy Courtois wil liever niet over prijzen spreken : het is de schoonheid van de flakon die telt. Ze is ervan overtuigd dat het nog steeds mogelijk is om met een kollektie te starten. “Vroeg opstaan en naar rommelmarkten gaan”, raadt ze aan.

Sinds de verzamelwoede doen parfumhuizen weer meer moeite om fraaie flakons uit te brengen. “We willen de Europese parfumhuizen nog meer aanmoedigen met een wedstrijd”, zegt Creezy Courtois. “In de States worden Awards voor parfum uitgereikt. Dat gaan we nu ook in Europa doen. ” De Sterren van het Parfum zo heten de Awards worden bekendgemaakt tijdens een prestigieuze Nacht van het Parfum. In drie kategorieën (parfums voor vrouwen, mannen of kinderen) zijn telkens vijf sterren te verdienen : het beste parfum, de mooiste flakon, de mooiste affiche, het leukste tv-spotje en het bestverkochte parfum. “Ik denk niet dat je nog een parfum kan verkopen als heel de kommunikatie errond niet goed is. De geur is natuurlijk belangrijk, maar de flakon, de verpakking en de reklame zijn dat evenzeer. “

In de Brusselse Botanique loopt tijdens de Parfum-14-daagse een expo met flakons van de bekende Franse glaskunstenaar René Lalique. Het huis Lalique eerst René en later zijn zoon Marc maakte meer dan 250 flakons voor parfumeurs als François Coty, Molinard, Houbigant en Roger & Gallet. Dat waren nog eens tijden. Creezy Courtois : “Wat een kreativiteit. We zijn een boek aan het samenstellen over het werk van René Lalique voor de parfumsektor. Zijn oeuvre is werkelijk indrukwekkend. “

De Parfum-14-daagse moet een jaarlijks evenement worden. Maar daar wil Creezy Courtois het niet bij houden. “Ik droom van een museum van het parfum. In bijna alle Europese landen is er een. Hoog tijd dus dat Brussel er ook een krijgt. “

Brochure met het programma van de Parfum-14-daagse : TIB (Toerisme-informatie Brussel), Grote Markt, 1000 Brussel, tel. (02) 513.89.40.

Een van de vijf eksemplaren van Calendal van Molinar, flakon met 24 karaat goud, getekend Lalique.

Naughty’s ’90 van Milart bracht Jean-Paul Gaultier op een idee voor de verpakking van zijn vrouwenparfum.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content