CARLOS HUBER - ARCHITECT

"Mijn parfums zijn tijdscapsules, ze doen je reizen door de tijd", lacht Carlos Huber, een Amerikaanse architect die gespecialiseerd is in renovatie van historische gebouwen. "Elk parfum is een olfactorische interpretatie van een historisch moment dat uitgebreid onderzocht werd." En : "Architectuur draait om ervaringen. Als je gevoelig bent voor geuren, dan is wat je ruikt even belangrijk als wat je ziet." Zijn fascinatie begon toen hij parfumeur Rodrigo Flores-Roux ontmoette, die hem inwijdde in de wondere wereld der parfums. Toen kreeg hij de idee om parfums te maken rond een bepaald moment in de geschiedenis. "Ik ben me altijd erg bewust van geuren, en wanneer ik onderzoek deed over een bepaald gebouw, vroeg ik me altijd af hoe dat geroken zou hebben."
...

"Mijn parfums zijn tijdscapsules, ze doen je reizen door de tijd", lacht Carlos Huber, een Amerikaanse architect die gespecialiseerd is in renovatie van historische gebouwen. "Elk parfum is een olfactorische interpretatie van een historisch moment dat uitgebreid onderzocht werd." En : "Architectuur draait om ervaringen. Als je gevoelig bent voor geuren, dan is wat je ruikt even belangrijk als wat je ziet." Zijn fascinatie begon toen hij parfumeur Rodrigo Flores-Roux ontmoette, die hem inwijdde in de wondere wereld der parfums. Toen kreeg hij de idee om parfums te maken rond een bepaald moment in de geschiedenis. "Ik ben me altijd erg bewust van geuren, en wanneer ik onderzoek deed over een bepaald gebouw, vroeg ik me altijd af hoe dat geroken zou hebben." In elk van de verhalen achter de zeven parfums (EDP 55 ml : 149 euro) kroop een jaar onderzoek : Huber bezocht plekken, bracht hele dagen door in bibliotheken en archieven, en ondervroeg plantenexperts, geschiedkundigen en koks om aanwijzingen te vinden. Daarna verdiepte hij zich in design, productie en management. Hij werkt zelf de verhalen uit, parfumeurs Rodrigo Flores-Roux en Yann Vasnier ontwikkelen de geuren. "Er zit een echte cultuur achter parfums, vol kennis en verhalen. Op dat gebied is het verschil met de architectuur niet zo groot. Je moet aandacht voor details hebben en met goede materialen werken. En het resultaat moet doen dromen." Info : www.arquiste.com. Voorlopig enkel te koop in het buitenland. James Heeley is een Britse duizendpoot die al bijna vijftien jaar woont en werkt in Parijs. Hij ziet eruit als de ideale schoonzoon, maar blijkt behoorlijk eigenzinnig. "Ik kom uit een familie van advocaten, al verschillende generaties." Als vanzelfsprekend ging hij rechten studeren, en nam er filosofie en esthetica uit interesse bij. Maar toen hij als advocaat aan de slag ging, besefte hij vrij snel dat dat zijn ding niet was. Hij gaf alles op en trok naar Parijs, vastbesloten om zijn eigen weg te gaan. Hij begon als designer bij een ontwerpbureau. Een van zijn eerste opdrachten was een vaas voor Christian Tortu, de bekende Parijse bloemist. "Toen ik zijn winkel binnenkwam, rook ik iets fantastisch, het waren niet alleen de bloemen." Het bleek een geurkaars te zijn die Tortu samen met Annick Goutal had gemaakt. Toen hij in 2001 als zelfstandig ontwerper begon, wilde hij enkele geuren in zijn gamma die je voor alles kon gebruiken. Maar dat idee sloeg niet echt aan. "Het was niet mijn bedoeling om een parfummerk te lanceren, ik wilde mijn floral design gewoon aanvullen." Hij gaf zijn ideeën door aan een parfumproducent, die ze uitvoerde. Maar toen de minimumhoeveelheden te groot werden om zelf te financieren, begon Heeley te experimenteren. "Ik wilde absoluut onafhankelijk blijven en door mijn parfums zelf te maken, had ik het hele project van A tot Z in handen : de keuze van de ingrediënten, de ontwikkeling van de geur én het ontwerp van de verpakking." Heeley lijkt zelf het cliché van de gedistingeerde Brit, maar zijn parfums (11 EDP 100 ml : 120 euro, 3 extraits 50 ml : 147 euro) volgen de stijl van de traditionele Franse parfumerie : verfijnd en met aandacht voor detail. Soms excentriek maar nooit opdringerig. "Parfum is voor diegene die het draagt of de mensen die heel dichtbij mogen komen. Anders wordt het een inbreuk op privacy." De natuur is veruit zijn belangrijkste inspiratiebron : "Dat is mijn Engels kantje." Zijn eerste ontwerpen waren vrij eenvoudige, frisse interpretaties van natuurlijke geuren, zoals Le Figuier. Later werden die gesofisticeerder en wat excentrieker zoals Esprit du Tigre, die ruikt naar tijgerbalsem, het Aziatische wondermiddel voor allerhande kwaaltjes. Heeley heeft geen grote toekomstplannen, hij wil gewoon zijn zin kunnen blijven doen. Ontwerpen én parfums maken. De vrijheid hebben om te maken wat hij zelf interessant vindt. "Dat is het verschil met grote (massa)merken. Als onafhankelijk parfumeur kan ik geuren op de markt houden die niet goed verkopen omdat ze minder toegankelijk zijn. Je moet ze leren appreciëren, maar uiteindelijk zullen ze je dieper raken dan een allemansvriend." Info : www.jamesheeley.com, exclusief bij Senteurs d'Ailleurs, Stefaniaplein 1A, 1050 Brussel. Lilian werkte jaren voor grote modenamen als Alexander van Slobbe, Viktor & Rolf, Diesel en Claudia Sträter. Tot ze op een bepaald moment genoeg kreeg van de mallemolen. "Hoe groter de bedrijven, hoe conservatiever", vindt ze. "Het grootste budget kruipt in marketing, alles gaat moeilijk, is politiek, en er is geen ruimte voor echte creativiteit." Het keerpunt kwam toen parfumeur Alessandro Gualtieri, haar man en het brein achter nichelabel Nasomatto, haar vroeg om een doos te ontwerpen voor een solid perfume. "Ik maakte iets dat helemaal mijn stijl was, maar dat niet paste bij zijn merk." Hij moedigde haar aan om een eigen label te beginnen. En dat deed ze. Ze doopte het Marialux, naar haar alter ego en muze. "Maria als maagd, moeder en minnares. Lux verwijst naar licht, luxe en lust." De metafoor van de liefde werd het concept. "Omdat iedereen zich daarin herkent. Ik wilde iets persoonlijks, vanuit de buik gemaakt." Al de gevoelens die daarbij komen kijken vertaalde ze in drie parfums (60 ml : 128 euro). Ze onderscheidt drie soorten liefde : de eeuwige (Truly, ruikt naar witte bloemen en poedernoten), de geheime (Madly, met bedwelmende tuberoos) en de hartstochtelijke (Deeply, met kruiden en amber). Alle parfums hebben zowel vrouwelijke als mannelijke geurnoten en zijn een tikje poederig, wat hen iets heel nostalgisch geeft. Zo zien ook de flesjes eruit, die ze zelf ontwierp. De geuren maakte ze samen met haar man. Marialux heeft ook een modeluik, met eigenzinnige ontwerpen die Lilians sensuele visie op mode weerspiegelen. Info : www.marialux.com, exclusief bij Kroonen & Brown, Lebeaustraat 49, 1000 Brussel, www.kroonenandbrown.be. DOOR SOFIE ALBRECHTLilian Driessen : "Hoe groter de bedrijven, hoe minder ruimte er is voor echte creativiteit."