NEW YORK

Het netnummer van New York, 212, inspireerde Carolina Herrera twaalf jaar geleden tot een succesvol parfum. Vandaag komt er met 212 sexy men (EDT 50 ml : 51 euro) een vierde telg in die familie : een frisse oosterse geur met kruidige trekjes.

OP WERELDTOER

Ralph Lauren verkent voor zijn nieuwe herenparfum Polo Explorer (EDT 75 ml : 54 euro) de wijde wereld, met ingrediënten als mandarijntjes uit Zuid-Afrika, Cubaans mahoniehout, Argentijnse maté en sandelhout uit Australië. De frisse, houtachtige ambergeur zit stijlvol verpakt in een stoere veldfles, die elke avonturier zal aanspreken. ITALIË

JAPAN

samenstelling Sofie Albrecht

Miuccia Prada wilde aan de hand van haar nieuwe damesparfum een reis maken door Italië, vertelde ze de parfumeur. Dat moest dus een frisse, rijke en sensuele geur worden, begreep Daniela Andrier, die ook voor het eerste Pradaparfum tekende. Ze dacht meteen aan de Padia-iris, het embleem van de stad Firenze en een bloem met een aparte geur die bovendien zeldzaam en dus bijzonder duur is. Het resultaat wordt gekenmerkt door contrasten : tegelijk fris en zinnelijk (want een huidparfum), klassiek met een moderne twist, androgyn maar ook sensueel. Miuccia Prada tekende zelf de verpakking en de flacon van Infusion d’Hiris, die herinnert aan de grote formaten die parfumerieën vroeger verkochten. Paradepaardje is de 750 ml met reisflacon, die alleen op bestelling geleverd wordt (EDP : 335 euro). Gelukkig bestaan er ook meer democratische formaten (50 ml : 67 euro, 100 ml : 90 euro).

Shiseido is niet echt een parfumhuis, maar heeft in zijn assortiment toch een paar succesvolle geuren, zoals Relaxing en Energizing Fragrance, met een ‘aromacologische’ meerwaarde. Zo ook de nieuwe damesgeur, Zen (EDP 50 ml : 62 euro), een subtiele bloemengeur die helpt tegen stress. In 1964 pakte Shiseido al met een gelijknamig parfum uit, in 2000 volgde een tweede poging, helaas zonder succes. Driemaal is scheepsrecht, moeten de Japanners hebben gedacht. Ze vertrokken vanuit de Japanse esthetiek – de kubusvorm van de flacon verwijst naar een traditioneel theehuis, de visual zit vol Japanse symboliek -, werkten met de Franse parfumeur Michel Almairac en trokken Jean-Paul Goude aan als artistiek directeur om een inspirerend beeld te maken.

Kenzo probeerde vooral de bruisende drukte van de Japanse hoofdstad te vertolken in zijn mannengeur Tokyo by Kenzo (EDP 50 ml : 47,79 euro). Het grapefruitakkoord met duidelijke gembertoets blijft aanhouden tot maté bovenkomt, en gaat uiteindelijk onder in de warmte van verschillende houtsoorten en kruiden als kruidnagel en nootmuskaat. Een nerveuze geur die het gejaagde van zijn inspiratiebron perfect vertolkt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content