John Malkovich (49) stapt in de modewereld. Amerika’s meest Europese acteur lanceert deze winter zijn eerste mannencollectie.

:: L’Eclaireur, rue Herold 10, 75001

Parijs, +33 1 40 41 09 89.

Info :

www.johnmalkovichcollection.com

Malkovich is geen Puff Daddy of Jennifer Lopez, sterren die aardig bijverdienen in de textielsector zonder ooit een naaiatelier van dichtbij te bekijken. John Malkovich Uncle Kimono presenteert zich uitdrukkelijk als een exclusief ontwerperslabel, recht uit de ziel van Malkovich zelf. Hij schetst zelf de ontwerpen, bezoekt stoffenbeurzen als Première Vision in Parijs en corrigeert persoonlijk de prototypes die fabrikanten in Italië en Japan hem voorleggen. Het resultaat : een klassieke collectie met pakken in tweed of linnen, trenchcoats, hemden met mao-kragen, Britse ruiten en jaren-vijftignostalgie. “Ik doe alles zelf”, zei de in Zuid-Frankrijk en Boston gevestigde Amerikaan bij de voorstelling. “Het is niet zomaar een label met een bekendheid die verder geen poot uitsteekt.”

Kortom, deze stercollectie wil serieus genomen worden in Parijs en Milaan. Wat nog lukt ook : slechts zes winkels kochten de wintercollectie aan, maar die behoren wel tot het topsegment. Jeffrey in New York, Browns in Londen, L’Eclaireur in Parijs – daarvoor pleegt menig beginnend ontwerper een moord. Armand Ahdida, eigenaar van de Parijse modetempel, was nochtans op zijn hoede : “Uiteindelijk gaven het talent en de persoonlijkheid van Malkovich de doorslag. Als modewinkel willen we ruimte geven aan artistieke uitingen van mensen met een visie, een filosofie. Hij is een begaafd tekenaar en achter elk kledingstuk schuilt een verhaal : een jeugdherinnering, een gebeurtenis of een ontmoeting. Ik denk niet dat hij het doet om het geld of de eer, hij wil gewoon zijn passie delen.”

Mode boeit Malkovich immers al lang : als theateracteur tekende hij kostuumontwerpen, hij stond op de catwalk voor Comme des Garçons en de jongste jaren leverde hij als vriendendienst pakken voor Javier Bardem, Johnny Depp en Bernardo Bertolucci. Achter zijn herkenbare verschijning, Britse elegantie met Franse nonchalance, schuilt een stijlfanaat met een grote afkeer van sportswear. “Ik hou van pakken”, vertelde hij aan Le Monde. “Ze helpen je de situatie te controleren, ze stralen volwassenheid en discipline uit. Het is geen kwestie van geld, maar van attitude. Wie vormloze kleding kiest, maakt ook zichzelf lelijk.”

Eén zaak heeft Malkovich alvast gemeen met het legertje popsterren in de mode : de collectie sluit naadloos aan op zijn publieke imago. In weinig gevallen is de grens tussen de acteur en de mens erachter immers zo dun : ook in zijn vaak raadselachtige en sarcastische interviews toont Malkovich zich graag de sardonische verleider, de rebelse aristocraat of de verfijnde engerd die hij op het grote scherm vertolkt. Malkovich is tegelijk een estheticus die zijn woningen eigenhandig decoreert (hij ontwerpt er zelfs de stopcontacten), een denker die kleine Europese films boven Hollywood-spektakel verkiest en een playboy die met menig tegenspeelster een dangerous liaison begint. Om nadien grijnzend haar gebreken en lichaamstrekken te grabbel te gooien in de pers.

Sinds Being John Malkovich, één lange filmtrip in ’s mans eigen hoofd, is de eenheid van realiteit en fictie compleet, en Malkovich als intellectuele dandy haast een merk op zich. Het is trouwens zijn eigen filmproductiehuis dat ook het kledinglabel verdeelt en promoot.

Bij L’Eclaireur is men er in ieder geval gerust op : “Uncle Kimono is niet zomaar mode. Het zijn tijdloze klassiekers voor mannen die zich graag omringen met verfijnde zaken. Voor ons is dat veel interessanter dan trendgevoelige collecties die we uiteindelijk toch moeten afprijzen.” Of een acteursnaam modefanaten niet afschrikt ? Welnee, zegt Ahdida : “Die prikkelt de nieuwsgierigheid. Dat is in de mode altijd een goede motor.” n

Tekst Wim Denolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content