Slechts 5 % van de vrouwen bezoekt regelmatig een schoonheidsinstituut. Met dit gegeven in zijn achterhoofd organiseerde Claude Hous, woordvoerder van Promothéque-Elite, vorig jaar een nationale opendeurdag om het beroep van schoonheidsspecialiste meer bekendheid en uitstraling te geven. Ook dit jaar worden op 4, 5 en 6 februari de deuren wagenwijd opengezet.
...

Slechts 5 % van de vrouwen bezoekt regelmatig een schoonheidsinstituut. Met dit gegeven in zijn achterhoofd organiseerde Claude Hous, woordvoerder van Promothéque-Elite, vorig jaar een nationale opendeurdag om het beroep van schoonheidsspecialiste meer bekendheid en uitstraling te geven. Ook dit jaar worden op 4, 5 en 6 februari de deuren wagenwijd opengezet. Hoewel de drie opendeurdagen vorig jaar met vierhonderd deelnemende schoonheidssalons een redelijk succes waren, kan het volgens Claude Hous nog beter: "Wij verwachten dit jaar een vijfhonderdtal deelnemers. Maar we mikken hoger: we streven naar duizend deuren, niet onredelijk als je weet dat er in België ruim drieduizend schoonheidsspecialistes zijn. Een nationale promotiecampagne zou de zaak meer ruchtbaarheid geven, maar daarvoor zijn er onvoldoende middelen. Een aantal kleinere merken sponsort het evenement nu al, de grotere namen wachten nog even af." De opendeurdagen, waar je al naargelang het instituut informatie en demonstraties worden aangeboden, zijn bedoeld als een duwtje in de rug. Vrijblijvend kennismaken met schoonheidsinstituten kan een wereld doen opengaan. Uiteraard zijn heel wat verzorgingsproducten in parfumeriezaken en warenhuizen te verkrijgen, maar een instituut biedt je, naast technische behandelingen die je thuis niet kunt toepassen, ook het voordeel dat je probleem gepersonaliseerd aangepakt kan worden. Bovendien specialiseren de meeste instituten zich in enkele specifieke behandelingen.Per schoonheidsinstituut wordt ook met zorgvuldig uitgekozen producten gewerkt die vaak minder bekend in de oren klinken dan de grote namen die via apotheek, parfumerie of warenhuis worden verkocht: Babor, Binella, Bio-Natural, Mary Cohr, Décleor, Deynique, Esthederm, Maria Galland, Guinot, Dr. Hauschka, Lailique, Remi Laure, Dr. Renaud, Sans Soucis, Dr. Christine Schrammek, Sothys, Thalgo, Bruno Vassari... Maar minder bekend is daarom zeker niet slechter. Bart De Koster is product manager bij Consulta, verdeler van Esthederm: "Onze producten worden gemaakt door een derma-cosmetologisch laboratorium en biedt een uitstekende kwaliteit. Bovendien is het zo dat wij cabineproducten leveren aan professionals, mensen die de huid kennen en weten hoe zij de producten moeten gebruiken. Zo kunnen wij hogere concentraties van werkstoffen in de crèmes inbouwen. Dan heb ik het over concentraties van 10 %, waar bekendere merken uitpakken met 1 à 2 %." Nadja Mees is invoerder van Bruno Vassari, een Spaans merk dat vier jaar geleden in de Benelux werd gelanceerd: " Bruno Vassari brengt een waaier van vooruitstrevende behandelingen op basis van gepatenteerde, selectieve ingrediënten. De uitgedokterde combinatie van bijzondere werkstoffen garandeert optimale resultaten bij diverse huidproblemen." Misschien wordt er van deze merken nog wel meer verwacht dan van de klassieke crèmes. "Een schoonheidsspecialiste krijgt nu eenmaal veel te maken met huidproblemen, zodat wij ons minder uitschuivers dan andere merken kunnen veroorloven", bevestigt Chris Guibert, persverantwoordelijke voor het merk Sans Soucis. "Mensen die professioneel met de schoonheid van de huid bezig zijn, weten immers kwaliteit te onderscheiden. In plaats van te investeren in dure promotiecampagnes en blitse verpakkingen kiezen wij voor techniek en knowhow." Sommige merken richten zich zelfs specifiek tot de schoonheidsinstituten, omdat zij een professioneel gebruik van de producten garanderen. "Wij verdelen natuurproducten op basis van aloë vera, Aziatische kruiden en aroma's, en hebben bewust gekozen voor het kanaal van de gespecialiseerde schoonheidsspecialiste", zegt Bernard Delfosse, die het merk Deynique invoert. "Zij kent de huid van de klant en kan dus heel gericht advies geven. In een warenhuis is er geen begeleiding van de klant, apothekers kregen een heel andere opleiding en het personeel van de parfumerie is in veel gevallen erg jong en niet voldoende op de hoogte. Wat ik wel jammer vind, is dat schoonheidsspecialistes vaak te weinig commercieel zijn ingesteld." Dat laatste wordt ook bijgetreden door Nadja Mees: "Ze hebben soms te weinig zin voor zaken. Als je sommige schoonheidsspecialistes voorrekent wat zij per uur daadwerkelijk verdienen, dan staan de meesten versteld dat het zo weinig is. Vaak zijn zij zodanig met het beroep zelf bezig dat ze weinig oog hebben voor de opbrengst ervan." "Wellicht een kwestie van background, durf en opleiding. Maar wij proberen daar iets aan te doen door gerichte cursussen met gastsprekers te organiseren", zegt Bernard Delfosse nog. Info: Promothéque-Elite: Tel. (02) 411.66.00.KADERTJES VERSIE 1:Linda Raats / Foto's Guy Kokken