Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

De Toyota RAV4 is aan zijn derde generatie toe, in de twaalf jaar sinds zijn geboorte werden er wereldwijd meer dan twee miljoen stuks van verkocht. De nieuwe RAV4, die enkel in vijfdeurs wordt geproduceerd, is bijna vijftien centimeter langer dan zijn voorganger, ook zijn wielbasis nam met zeven centimeter toe en daar profiteren de passagiers achterin natuurlijk van. Ook in de breedte krijgen ze 8 cm extra. De achterbank kan bovendien over 16,5 cm verschoven worden, terwijl ook de hellingsgraad van de rugleuning variabel is. Voeg daarbij het easy-flat achterbanksysteem, waardoor men in geen tijd een laadvolume met vlakke vloer creëert van 1469 liter, en men begrijpt dat functionaliteit een belangrijke troef is in dit ontwerp. Alleen betreuren we de keuze voor een (brede !) zijdelings openende vijfde deur, in plaats van een openklappende achterklep, want laden en lossen in krappe parkeerruimte is daarmee zo goed als onmogelijk.

Onder de kap is er keuze uit een 2-liter benzinemotor en een 2.2-liter turbodiesel, die in twee varianten bestaat, met respectievelijk 136 en 177 pk (en een maximale trekkracht van 310 of 400 Nm). Zelf kiezen we voor de minst krachtige versie en vinden die, gekoppeld aan een manuele zesbak, een heel aardig compromis. Die motor is niet alleen soepel en krachtig, de spreiding van de versnellingsbak zorgt ervoor dat er nooit een dood moment valt bij het schakelen. Alleen op het gebied van de geluidsbeperking hebben we wat bedenkingen. Positief is dan weer het verbruik : de tweede generatie (2 liter turbodiesel/116 pk/250 Nm) heeft nog 8,4 liter/100 km nodig, de nieuwste RAV4 met zoveel meer potentieel doet het met 6,6 liter/100 km. Al ligt het verbruik in de praktijk eerder rond de 7 liter/100 km.

Alleen de krachtigste versie van de motor maakt gebruik van de D-CAT ( Diesel Clean Advanced Technology) die de vervuiling fors verlaagt, maar hij is ook wat gulziger. En hij wordt door de wetgever ook nog fiscaal afgestraft met een BIV van 2478 euro. Van een coherent beleid gesproken…

Hoewel men van een SUV niet verwacht dat hij ook off-road wordt gebruikt, is de RAV4 niet slecht toegerust om de weg te verlaten. Dankzij een uitgekiende elektronica wordt de trekkracht indien nodig ook naar de achterwielen doorgestuurd, zij het nooit meer dan in een 55/45-verhouding. Via een knop op het dashboard kan ook het middendifferentieel geblokkeerd worden. Op de weg waakt een geavanceerd Integrated Active Drive System, dat ingrijpt wanneer de limieten van de stabiliteit van de auto bereikt worden. Al zijn die limieten wel erg ruim berekend.

TOYOTA RAV4

pierre darge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content