Het misprijzen van de Europese puristen tegenover Amerikaanse automobielen is bij zo'n Vette nauwelijks nog aanvaardbaar. De nieuwste Corvette werd niet alleen 4,5 keer stijver dan zijn voorganger, hij gedraagt zich in snel genomen bochten ook voorbeeldig stabiel al mist een ervaren rijder de directe stuurprecisie van een Europese krachtpatser. Anderzijds is het comfort heerlijk Amerikaans, behalve als men bij wandeltempo door kleine Andalusische dorpjes cruist en het schortje onder de snuit bij elke helling even tegen de grond schraapt buitengewo...

Het misprijzen van de Europese puristen tegenover Amerikaanse automobielen is bij zo'n Vette nauwelijks nog aanvaardbaar. De nieuwste Corvette werd niet alleen 4,5 keer stijver dan zijn voorganger, hij gedraagt zich in snel genomen bochten ook voorbeeldig stabiel al mist een ervaren rijder de directe stuurprecisie van een Europese krachtpatser. Anderzijds is het comfort heerlijk Amerikaans, behalve als men bij wandeltempo door kleine Andalusische dorpjes cruist en het schortje onder de snuit bij elke helling even tegen de grond schraapt buitengewoon vervelend. De nieuwe Corvette is wat breder dan zijn voorganger. Hij is bovendien 40 kg lichter en kreeg een bagageruimte mee die twee keer zo ruim is. Dat volume wordt echter grotendeels bedorven als men het dak afneemt : om veiligheidsredenen wordt dit immers schuin achterin gemonteerd. De extra bagageruimte is het gevolg van het ontbreken van een reservewiel, en dat was mogelijk door GoodYear F1 EMT- banden (Extended Mobility Tires) te monteren, waarmee men lek en tegen 90 km/uur nog 320 kilometer kan afleggen. De uitklapbare koplampen, de verhoogde wielkasten vooraan, het afneembaar dakpaneel, de vier ronde achterlichten en de lange voorsteven sluiten aan bij de Corvette-traditie, maar de lijn werd een stuk eleganter en dat resulteerde in een opmerkelijke luchtweerstandscoëfficiënt van 0.29. Bij de Corvette die opgebouwd werd rondom een volledig gegalvaniseerd stalenframe, werd omwille van de gewichtsverdeling voor het transaxle-concept gekozen : de versnellingsbak zit achteraan tegen het differentieel gemonteerd. Die optie en de smalle maar rigide middentunnel zorgen voor extra been- en heupruimte en voor lagere drempels die instappen een stuk makkelijker maken. De kuipstoelen zijn veelvoudig elektrisch verstelbaar en worden standaard met leder bekleed. In serie worden verder een Bose-audiosysteem, een snelheidsafhankelijke Magnasteer II-stuurbekrachtiging, een continue controle van de bandendruk en een elektronisch gestuurd gaspedaal (zonder mechanische verbinding met de motor) toegevoegd. Volgend jaar is voor de klassiek geschoolde liefhebbers een handgeschakelde zesbak in optie leverbaar. Van de passies die de Corvettemythe losmaakt, getuigen wereldwijd 750 Corvette-clubs, maar daarnaast is ook zijn Amerikaanse prijs van 38.000 dollar (1.377.500 fr.) aantrekkelijk. De Europese Corvette krijgt magnesiumwielen en zal ongeveer twee miljoen frank kosten. De Belgische staat rekent daar 200.000 frank BIV bij, en een jaarlijkse rijtaks van pakweg 77.471 frank of meer. Tien jaar Corvette-rijden brengt dus één miljoen frank in de staatskas en daar kunnen zelfs de vurigste passies niet tegenop. In ons land hóópt de invoerder jaarlijks zo'n twintig stuks te slijten, in de Verenigde Staten waar de taksen verwaarloosbaar zijn, worden er gemiddeld zo'n 25.000 van verkocht. PIERRE DARGE