Vandaag houden we onze testrit kort en krachtig. De Mitsubishi Miev (van Mitsubishi Innovative Electric Vehicle) evolueert compleet geruisloos rond de Heizel en langs het Atomium. De kleine Japanner rijdt immers op een elektrische motor, die gevoed wordt door lithium-ionbatterijen die onder de vloer zit opgeslagen. Dat is plaatsbesparend en het zwaartepunt wordt erdoor verlaagd.
...

Vandaag houden we onze testrit kort en krachtig. De Mitsubishi Miev (van Mitsubishi Innovative Electric Vehicle) evolueert compleet geruisloos rond de Heizel en langs het Atomium. De kleine Japanner rijdt immers op een elektrische motor, die gevoed wordt door lithium-ionbatterijen die onder de vloer zit opgeslagen. Dat is plaatsbesparend en het zwaartepunt wordt erdoor verlaagd. De compacte vierzitter ziet er volkomen normaal uit, behalve dat de kofferbodem wat hoger ligt dan bij zijn klassieke zusje. Het starten gebeurt met een draai aan de startknop, maar daar hoort de rijder niets van. Op het dashboard ziet hij wel een indicator aanslaan die aanduidt hoeveel energie verbruikt wordt, en of overbodige energie eventueel teruggestuurd wordt naar het batterijenpakket. Omdat het volledige koppel al vanaf de start ter beschikking staat, zijn er ook geen versnellingen nodig. De rijder schakelt gewoon in zijn D, zoals bij een klassieke automaat, en weg is hij. Zo'n geruisloze automaat is in de eerste plaats rustgevend, de auto voelt lichtvoetig aan, ook al weegt hij 180 kg meer dan de 'I' waarop hij gebaseerd is, en trekt behoorlijk snel op in het stadsverkeer rond het Atomium. In geen tijd bereiken we de 60 km/uur. In een Eco-modus, bedoeld voor traag vorderend stadsverkeer, wordt het vermogen beperkt. Intussen gaan we gezwind de Brusselse Ring op, mee met het ochtendverkeer, op weg naar een top van 130 km/uur. Poepsimpel en zonder CO2-uitstoot, al is dat laatste een beetje bedrieglijk. Omdat een elektrische auto geen CO2-uitstoot ter hoogte van de uitlaat produceert, maar dat is natuurlijk te kortzichtig. Alleen een berekening die de volledige ecologische belasting gedurende de productie, de levensloop en de afbraak/recyclage van een auto in ogenschouw neemt, is intellectueel eerlijk. De belangrijkste verdienste van elektrische auto's is dat ze de schadelijke emissies uit de stadscentra weten te houden. Of dat voldoende is om kopers te overtuigen ongeveer 30.000 dollar uit te geven is nog wel de vraag ( tegen de huidige koers ongeveer 22.624 euro). De autonomie bedraagt in het ideale geval 144 km, een laadbeurt duurt 7 uur en kost tussen 3 en 7 euro - afhankelijk van de tarieven en de oorsprong van de energie. In de toekomst wordt wel in een snellaadsysteem voorzien, waarbij het opladen van 80 procent in dertig minuten geklaard is. Door Pierre Darge