De Land Rover Discovery, zestien jaar geleden gelanceerd, ondergaat een gedaanteverwisseling : onderhuids heeft hij een zelfdragend koetswerk en rondom een onafhankelijke ophanging met bovenliggende driehoeken. Twee van de drie versies hebben een geavanceerd pneumatische ophanging met variabele hoogte en een Terrain Response-rijprogramma met vijf standen (van onroad over grind en steen naar zand en zelfs rotsklimmen), te bedienen vanaf een centr...

De Land Rover Discovery, zestien jaar geleden gelanceerd, ondergaat een gedaanteverwisseling : onderhuids heeft hij een zelfdragend koetswerk en rondom een onafhankelijke ophanging met bovenliggende driehoeken. Twee van de drie versies hebben een geavanceerd pneumatische ophanging met variabele hoogte en een Terrain Response-rijprogramma met vijf standen (van onroad over grind en steen naar zand en zelfs rotsklimmen), te bedienen vanaf een centrale knop. De styling is discreet maar subtiele geüpdatet, wat resulteert in een van de mooiste auto's van zijn generatie. Toch is de luchtweerstand (Cx 0.40) nauwelijks verbeterd, de Engelse gentleman weegt bovendien 500 kg zwaarder dan zijn voorganger. Op papier voorspelt dat niet veel goeds, maar tot onze verbazing blijkt de V6 turbodiesel van Ford/PSA-origine, waarmee we al kennismaakten in de Jaguar S, gekoppeld aan een zestrapsautomaat niet veel moeite te hebben met die 2,5 ton. In automaatstand zijn twee programma's beschikbaar. Veel leuker is het rijden met de manuele impulsbediening. In beide gevallen presteert de ZF-bak buitengewoon zacht. En over de werking en de geluidsafdichting kunnen we al helemaal niet klagen : de TDV6 is akoestisch niet van een benzinemotor te onderscheiden. Het dashboard is van een schitterende soberheid, en zelfs de gebruikte kunststoffen ogen chic : de Discovery is een waardige broer van de Range Rover, alleen veel mooier. Achteraan is de deur vervangen door twee kleppen. Een zeer functioneel opklapsysteem laat de zitjes op de derde rij in de vloer verdwijnen. Met de stoelen van de tweede rij dichtgeklapt, ontstaat een perfect vlakke, lange laadvloer. Ondanks zijn lengte van 4,83 meter is de draaicirkel korter. Het reservewiel is van de achterzijde naar een plaats onder de vloer verhuisd en vermeldenswaard is de royale plaatsruimte op de tweede rij. Voelt de TDV6 zich perfect op zijn plaats op asfalt, met veel minder rolneigingen dan vroeger, dan heeft hij op het terrein geen enkele moeite met de hindernissen. Niet verwonderlijk als men de grote veeruitslag en bodemvrijheid, evenals de twee differentiëlen in ogenschouw neemt, waarvan de werking bovendien op het scherm af te lezen valt. De nieuwe Discovery blijft in alle opzichten een rasechte terreinwagen, die wat ons betreft maar één handicap meevoert : zijn gemiddeld verbruik bedraagt op ons normaal parcours 12,6 liter per 100 km. Anderen zullen dan weer de wenkbrauwen fronsen voor de instapprijs van 40.360 euro en de dure opties. Pierre Darge