Wie een sportwagen koopt, denkt meestal niet in de eerste plaats aan Nissan. Met de 350 Z komt daar beslist verandering in. Overigens herinnert de rijpere jeugd zich dat de 240 Z, die in 1969 werd gelanceerd en de East African Safari won, al een heel bijzondere auto was. De nieuwste Nissan is eerst en vooral een streling voor het oog. Designer Nakamura weet een zekere massa te combineren met tijdloze eleganti...

Wie een sportwagen koopt, denkt meestal niet in de eerste plaats aan Nissan. Met de 350 Z komt daar beslist verandering in. Overigens herinnert de rijpere jeugd zich dat de 240 Z, die in 1969 werd gelanceerd en de East African Safari won, al een heel bijzondere auto was. De nieuwste Nissan is eerst en vooral een streling voor het oog. Designer Nakamura weet een zekere massa te combineren met tijdloze elegantie. Met zijn 1525 kilogram is de 350 Z geen lichtgewicht en dat kan verbazing wekken, maar voor de rest zijn de klassieke ingrediënten aanwezig : een voorin geplaatste motor die op de vooras 'rust', achterwielaandrijving, twee plaatsen en een uitstekende luchtweerstand (CX 0.29). De 3.5 liter aluminium V6-motor is een klassieker die ook te vinden is in de Renault Vel Satis en Espace en in andere Nissans. Voor de gelegenheid krijgt die wat extra pit mee, nu komt hij uit op 280 pk. De compacte 350 Z (1 centimeter korter dan de Boxster) beschikt over een redelijke koffer, waarvan het volume echter door een brug tussen de twee veerelementen verdeeld wordt waardoor de functionaliteit beperkt blijft. De uitleg is eenvoudig : hetzelfde onderstel moet straks ook dienen voor de cabrio en daar is enige versteviging op zijn plaats. De instrumenten zitten op de instelbare stuurkolom bevestigd. Er zijn flink wat plastic inlegstukken gebruikt, wat we absoluut niet kunnen smaken. De pook is kort en precies, al gaat de overgang naar de zesde versnelling wat tegen de hand- en armbeweging in. Onderweg accelereert de Nissan snel maar beheerst. Wie denkt dat hij een tamme indruk maakt, vergist zich : de 350 Z gaat mee met de allerbeste en serveert een zeer fraai motorgeluid (dat alleen wat wordt doorkruist door de rolgeluiden). Op bochtige wegen is de wagen op zijn best. Dankzij de vlijmscherpe en doeltreffende besturing en de geruststellende achtertrein blijft hij verbazen. Kortom, de 350 Z is een drivers car die met pakweg tweehonderd kilo minder de toppers ter plaatse zou laten. Dat het zover niet is gekomen, kan Nissan met een stevig argument verklaren : met 38.500 euro staat hij vlijmscherp geprijsd en de bestellingen in de Verenigde Staten en Japan rijzen nu al de pan uit. De 350 Z is een sportwagen voor estheten, met een heel mooi veiligheidspakket en een verbruik dat de brave huisvader in de buurt van de tien liter per honderd kilometer kan houden. Wie in de ban raakt van zijn mogelijkheden en het onderste uit de kan wil, moet vlug op vier extra liter rekenen. Pierre Darge