De verwachtingen waren hoog gespannen voor de tweede lange speelfilm van de Franstalige Belg Jaco Van Dormael die vijf jaar geleden met ?Toto le Héros" in één klap een van de toonaangevende regisseurs van de jonge Europese cinema werd.
...

De verwachtingen waren hoog gespannen voor de tweede lange speelfilm van de Franstalige Belg Jaco Van Dormael die vijf jaar geleden met ?Toto le Héros" in één klap een van de toonaangevende regisseurs van de jonge Europese cinema werd. ?Le Huitième Jour" is voortdurend inventief, speels en filmisch geïnspireerd, maar dit keer ligt de boodschapperigheid er ook duimendik op. Het is een even genereuze als naïeve fabel over de zonderlinge ontmoeting tussen twee mensen wier wereld diametraal tegenover elkaar staat, maar die hoe dan ook naar elkaar toegroeien. En zelfs in die mate dat ze stilaan één persoon worden. Harry (een uitstekende Daniel Auteuil) is een in de ogen van de buitenwereld succesrijke zakenman, die tijdens een cursus verkooptechnieken de wijsheid poneert dat ?seule la différence choque" (het stichtend thema van de film in een notendop). Een recente echtscheiding waardoor hij zijn kinderen niet meer kan zien, doet Harry in een diepe bestaanscrisis belanden. Zijn leven verandert totaal als hij onverwachts opgezadeld geraakt met Georges (een verbazende Pascal Duquenne), een mongool die is weggelopen uit het home. In een aantal koddige, maar ook stil aangrijpende tableaus schildert Van Dormael in zijn unieke stijl hoe die twee langzaam vriendschap sluiten en troost vinden bij elkaar. ?Le Huitième Jour" is aanvankelijk opgebouwd als een spel van contrasten : Harry die stikt in het kille materialisme design interieur ! en Georges, die in nauw contact staat met de natuur en een boom omhelst alsof het om een oermoeder gaat. Cinematografisch is dit allemaal zeer dankbaar, alhoewel toch een beetje simpel. De betoverende openingsscène waarin Georges op zijn manier de schepping der aarde resumeert, geeft de toon aan. Van Dormael kruidt de omzwervingen van zijn duo met poëtische speciale effecten die ons herhaaldelijk in een magische dimensie doen belanden. Soms weet de regisseur van geen ophouden, zoals met het verrassende optreden van Luis Mariano op tv, op de motorkap van de Mercedes of in de gedaante van een muis. De film dreigt bijna te ontsporen wanneer een groepje mongolen een busje steelt, een karikaturale escapade die eindigt met een Felliniaanse circusattractie. ?Le Huitième Jour"van Jaco Van Dormael, met Daniel Auteuil, Pascal Duquenne, Miou-Miou.Auteuil en Duquenne in Le Huitième Jour : magische dimensie.