Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

Grote autoconstructeurs willen ons graag laten geloven dat ze om de haverklap met wereldschokkende innovaties aantreden, maar de realiteit laat een heel ander beeld zien : echte vernieuwing blijft schaars. De salon van Genève kruidt dan maar elke nieuwe lente met opvallende verschijningen : de mooie maar nostalgische Ford GT, waarvan tachtig exemplaren worden gereserveerd voor discerning European customers ; de mooie en functionele BMW X3, die tegelijkertijd SUV en pick-up wil zijn ; de hippe Streetka cabrio van Ford ; de functionele Signum en de sportieve GTC van Opel ; of de extreme Hoggar, een 4×4 buggy van Peugeot.

Die Hoggar bestaat uit een schelp van koolstof, versterkt met twee overlangs en hoog gemonteerde rollbars van roestvrij staal met een diameter van 76 mm. Die buizen fungeren meteen als luchtaanvoer voor de beide motoren, één voor en één achter. Een interessante oefening die van enige durf getuigt. Beide turbodiesels leveren samen bijna 360 pk en zorgen voor een koppel van 800 Nm. De elektronica verdeelt de krachten, afhankelijk van de noden van het moment.

Andere constructeurs gaan door op het thema van less is more en proberen meerdere functies in één auto onder te brengen. De nieuwe Renault Mégane Coupé/Cabrio krijgt een dak mee dat automatisch in de koffer wordt opgeborgen, zoals eerder bij Mercedes en Peugeot te zien was. Ook de trend waarbij de B-stijl ontbreekt en de deuren centraal openen wint veld, zoals bij de Mazda RX8, de Rolls-Royce en de originele Subaru B11S. Ook Nissan trekt die kaart met zijn Evaliaconcept car en wil de noden van zowel sportieve rijders als van jonge gezinnen onder één dak brengen. De portieren worden elektrisch en parallel aan het koetswerk geopend, de stoeltjes hangen zwevend op aan de doorlopende middenconsole en het kinderzitje kan worden uitgenomen en op een driewielig chassis gemonteerd, zodat een buggy ontstaat. In het dashboard steekt een microgolf/koeler met plaats voor allerlei modules voor voedsel (babyflesje !). Om het laden te vergemakkelijken, werd de achterzijde van de achterstoelen en de laadvloer van 99 kleine bollen voorzien waarop de lading vlot in- en uitglijdt. Rijdt de wagen, dan verzinken ze weer in de vloer zodat de bagage stevig op zijn plaats blijft. Ingenieus.

Interessant is het inzicht van deBertone dat de rol van de auto steeds meer beperkingen krijgt opgelegd. In samenwerking met Segway werd in de koffer van de sportieve Birusa een Human Transporter gemonteerd, een elektrisch aangedreven plank op wielen, voorzien van een stuurkolom zoals we die in deze rubriek een paar maanden geleden voorstelden. Die moet de in het verkeer vastgelopen automobilist verder mobiel houden.

Franco Sbarro maakt zelden mooie auto’s, maar ze vallen des te intelligenter uit. De Italiaanse Zwitser is in de eerste plaats een observator, wie het almaar groeien van de wielen van moderne auto’s niet was ontgaan. Doordenkend op die trend besloot hij de verloren ruimte aan de binnenkant van het wiel te gebruiken om er de motor in onder te brengen. In Genève presenteert hij een tweewieler, een driewieler en een ogenschijnlijk klassieke berline, die van die plaatsbesparende techniek gebruikmaken. In het linkerachterwiel zit een V6 die 300 pk ontwikkelt, terwijl de versnellingsbak, een compressor voor de airconditioning en een differentieel een plaats vinden in het rechterwiel. Radiator en uitlaat werden laag tussen de twee wielen gemonteerd. Op die manier wint de ontwerper een kubieke meter achterin én voorin, waardoor de inzittenden meer ruimte krijgen en een laadruimte met vlakke vloer met een lengte van drie meter ontstaat. Bij zijn tweewieler zit alle mechaniek in dat ene, grote achterwiel, waardoor de rijder liggend kan plaatsnemen en het tuig een opmerkelijk gunstige stroomlijn (minder verbruik !) meekrijgt.

Kortom, een échte vernieuwing.

pierre darge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content