Vanille, kaneel, koriander, anijs, munt, basilicum, ijzerkruid, kardemom, gember, dragon, muskaatnoot, salie en peperkorrels : het gebruik van kruiden is een trend in de parfumerie.

Linda Raats Foto : Godewijn Daled

Marinenoten spelen al enkele jaren een toonaangevende rol in parfums. Maar niet alle parfumeurs houden ervan. Jacques Polge van Chanel bijvoorbeeld, vindt er niets aan. Samen met enkele collega’s ziet hij niet in waarom een parfum de natuur en in het bijzonder de zeelucht moet nabootsen.

De zilte geur van zee en ozon lijkt stilaan op haar retour. Parfumeurs gebruiken nu eerder het element calone, dat doet denken aan watervruchten, in plaats van het erg maritieme helional. Toch zullen de marinenoten niet helemaal verdwijnen. Ze blijven nodig om de frisse hesperiden te accentueren die ruim aanwezig zijn in de nieuwe reeks zogenaamde ?culinaire? parfums.

De tegenwoordig zo populaire fruitige geuraccenten van mango, lychee, nectarine, framboos, aardbei, bessen, meloen, passievrucht en perzik krijgen het gezelschap van honing, caramel, chocolade, frangipane en zelfs koffie en thee. Tegelijkertijd gebruiken parfumeurs steeds meer kruiden om hun parfum een apart cachet te geven. Kruiden die we zowel terugvinden in de aanzet (pepermunt, basilicum, dragon), in het hart (koriander, peper, rozemarijn) en in de basisnoten (vanille, muskaatnoot) van een geur. De ontwikkeling van de headspace-techniek speelde een rol in die evolutie. Met deze techniek wordt de geur van een bloem, vrucht of kruid in kaart gebracht en kan men de samenstellende componenten ontleden om de geur in een proefbuis na te bootsen. Zo kan de geur van bloemen die nog niet werden geplukt of de geur van vruchten aan een boom, worden geïmiteerd. Het is ook niet meer nodig om bloemen, kruiden en vruchten te destilleren om dan hun geurstoffen los te maken. Wie de geurformule kent, kan ze in een laboratorium maken.

Een andere reden om te zoeken naar nieuwe, bijzondere ingrediënten ligt in het feit dat natuurlijke basisgrondstoffen voor parfums zeldzamer en duurder worden. Fabrikanten zijn niet graag afhankelijk van de aanvoer en willen een kostprijs kunnen berekenen zonder al te veel rekening te moeten houden met de fluctuaties op de markt van de natuurlijke grondstoffen. Ze zijn niet gediend met prijzen die na een mislukte oogst de pan uitswingen. Dat risico lopen ze met synthetische geurstoffen niet. Zo kwam de aanvoer van galbanum, waarvan Iran wereldproducent was, door de oorlog op losse schroeven te staan. Dat bezorgde parfumeurs die galbanum in hun formules hadden gebruikt onrustige nachten. Vooral bij het op de markt brengen van nieuwe parfums spelen deze factoren een rol.

Dat synthetische geurnoten de kwaliteit van een parfum negatief zouden beïnvloeden, is een kwakkel. Overigens doen synthetische geurnoten de parfumerie evolueren. Zonder synthetische elementen was een groot parfum als Chanel n5 niet mogelijk geweest. Een andere foute opvatting : synthetische grondstoffen zouden goedkoop zijn. Het ontwikkelen van deze geurnoten kost veel, de technieken en de specialisten zijn duur, nieuwigheden worden vaak door een brevet beschermd. Het klopt wel dat wanneer de patenten vervallen zijn, deze ingrediënten een flink stuk goedkoper worden.

Figuratieve parfums waarin herkenbare geurelementen worden verwerkt, spreken de consument aan. Wellicht omdat zij refereren aan ons bekende situaties en herinneringen losmaken. Kruidige geurnoten zijn bij uitstek voor iedereen erg herkenbaar.

Vanille is wellicht het meest gebruikte kruid in een parfum. Shalimar van Guerlain is een beroemd voorbeeld van een parfum dat zonder vanille niet kan bestaan. Vanille zit vaak in de staartnoot van een parfum en geeft een geur een sensuele uitstraling. In Byzance combineert Rochas vanille met kardemom, voor een nog zinnelijker effect. Dat vanille geen privilege meer is van de damesparfums bewijzen Ferrari pour Homme, Havana van Aramis en Opium pour Homme van Yves Saint Laurent.

Kaneel geeft een wat zoete geurnoot die door velen erg aantrekkelijk wordt gevonden. Dolce Vita en Dioressence van Dior bevatten alle twee een flinke dosis kaneel ; in Dolce Vita neemt kaneel zelfs de bovenhand, zodat dit parfum vaag herinnert aan lekkere koekjes uit grootmoeders oven. In Yvresse, het vroegere Champagne, combineert Yves Saint Laurent de geur van anijs met krulmunt en in Feminité du Bois van Shiseido zit een heel rek keukenkruiden : kaneel uit China, kardemom en kruidnagel uit Indonesië. Ook Basala van hetzelfde merk gaat de kruidige toer op met een mix van specerijen waaronder peperkorrels, tijm en korianderzaad. Chemistry van Clinique is warm en mannelijk door een unieke blend van aromatische geurnoten, een mix van kruidnagel, zwarte peper, salie en gember. Munt en gember vinden we in Polo Sport van Ralph Lauren. Tijm, dragon, kruidnagel, kaneel, vanille en nootmuskaat zitten in Twice van Iceberg, munt en kardemom in het nieuwe O pour Homme van Lancôme. Chanels Pour Monsieur is een klassieker die muskaatnoot en kardemom op een geslaagde manier combineert en dat doen Calvin Klein ( cK one) en Gianfranco Ferré ( Gieffeffe) na. Een wereldberoemde kruidige geur als Eau Sauvage van Dior dankt zijn elegante frisheid voor een groot deel aan de aanwezigheid van rozemarijn en basilicum.

Zelfs met één specerij krijgen sommige parfums al een kruidig aspect. Dat is het geval voor Globe van Rochas (basilicum), Organza van Givenchy (muskaatnoot), Eau de Rochas (ijzerkruid), Popy Moreni en Knowing van Estée Lauder (koriander), Minotaure van Paloma Picasso (dragon). In haar nieuwste parfum Tentations combineert de parfumeur van dienst op haar vraag Paloma is niet erg opgezet met bloemengeuren maar liefst vijf Afghaanse kruiden met essences van drie pepersoorten. Precies door die ongewone combinatie van kruiden krijgen we een geslaagd parfum met een oosterse uitstraling, waarbij het koppige dat in veel oriëntaalse parfums snel irriteert, wordt vermeden. Ook het gebruik van pepermunt in plaats van klassieke citrusnoten als citroen, limoen, bergamot en sinaasappel, heeft voordelen. Pepermunt geeft een veel diepere, intensere frisheid zonder het zurige van de citrusnoten. Het maakt van Eau de Kenzo een verfijnde eau de toilette en combineert mooi met de waterachtige geurnoten in de staart. Het zit in de aanzet van A Man van Mugler en is royaal aanwezig in Booster van Lacoste, Twice van Iceberg, XS van Paco Rabanne en Giorgio Armani.

Basilicum is eveneens populair in de aanzet wanneer wordt gezocht naar een pittige frisheid zoals in Sud Est van Romeo Gigli en Polo van Ralph Lauren, maar ook tijm ( Oscar de la Renta Lui), dragon ( Relax van Davidoff) en komijn ( Mark II Jaguar) zijn originele mogelijkheden voor een parfumeur die op zoek is naar een frisse start en daarbij niet de platgetreden paden van de citrusaccenten wil bewandelen.

Kruidnagel bezorgt een diepe, warme geurnoot en hoort daarom eerder in de middennoot van een parfum thuis, zoals in Accenti van Gucci en Jungle van Kenzo dat ook verrast met zoethout in de staart. Of het zit in de basisnoot ( Aimez-moi van Caron), een geur die dan weer anijs in de aanzet heeft.

Het klopt dat kruidige geurnoten meer gebruikt worden in herenparfums dan in een geur voor dames, maar ze zijn een raakpunt tussen beide parfumtypes. Vandaar dat we een hele trits keukenkruiden terugvinden in de nieuwste uniseks parfums.

Van linksaf : Shalimar van Guerlain, Féminité du bois van Shiseido, Knowing van Estée Lauder, Chemistry van Clinique, Dolce Vita van Dior, Tentations van Paloma Picasso, Eau Sauvage van Dior, 0 pour Homme van Lancôme en Pour Monsieur van Chanel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content