IJs en prikkeldraad

Meteen in twintig talen vertaald, genomineerd voor de Man Booker Prize, verfilmd door Ridley Scott. Niet mis voor een debuut. Het overkwam Tom Rob Smith met Kind 44, met stip de beste thriller van vorig jaar. In Kolyma vinden we Leo Demidov terug, niet langer als lid van de geheime dienst in de Sovjet-Unie onder Stalin, maar als baas van een moordbrigade. In de proloog leren we de jonge Leo kennen in 1949. Waarna het verhaal naar 1956 springt : in een geheime toespraak veroordeelt Chroesjtsjov de Sta-linterreur. Demidov beseft dat hij boter op het hoofd heeft en wil een en ander goedmaken. De boetetocht voert hem naar de goelag en de strafkampen van Kolyma in Siberië, maar ook naar de opstand in Hongarije. Sommige fragmenten zijn ontroerend op het melige af. Maar deze tweede roman staat mijlenver van Tom Rob Smiths briljante debuut. Demidov lijkt vooral de held van een ongeloofwaardige avonturenfilm die de auteur wellicht op het oog had toen hij deze middelmatige thriller schreef.
...

Meteen in twintig talen vertaald, genomineerd voor de Man Booker Prize, verfilmd door Ridley Scott. Niet mis voor een debuut. Het overkwam Tom Rob Smith met Kind 44, met stip de beste thriller van vorig jaar. In Kolyma vinden we Leo Demidov terug, niet langer als lid van de geheime dienst in de Sovjet-Unie onder Stalin, maar als baas van een moordbrigade. In de proloog leren we de jonge Leo kennen in 1949. Waarna het verhaal naar 1956 springt : in een geheime toespraak veroordeelt Chroesjtsjov de Sta-linterreur. Demidov beseft dat hij boter op het hoofd heeft en wil een en ander goedmaken. De boetetocht voert hem naar de goelag en de strafkampen van Kolyma in Siberië, maar ook naar de opstand in Hongarije. Sommige fragmenten zijn ontroerend op het melige af. Maar deze tweede roman staat mijlenver van Tom Rob Smiths briljante debuut. Demidov lijkt vooral de held van een ongeloofwaardige avonturenfilm die de auteur wellicht op het oog had toen hij deze middelmatige thriller schreef. Kolyma, Tom Rob Smith, Anthos, 19,95 euro, ISBN 978-90-414-1421-2. Wie een beetje politieroman leest, kent ze, de Amerikaanse cops die aan hun werk verslaafd zijn. Hun privéleven is een puinhoop, de werkuren zijn onmenselijk en je vraagt je af wat de vakbonden wel doen. Craig McHugh is zo'n worka-holic die undercover werkt in de Chinese wijk van Chicago, waar een Aziatische bende dodelijke versneden heroïne verkoopt. Leslie, de vrouw van Craig, denkt dat hij een verhouding heeft en merkt dat hij geregeld geld van hun rekening haalt. Zelf wordt ze verliefd op de vriend van haar dochter. Wantrouwen alom in het kleine gezin, waar ook schoonmoeder haar zegje doet. De veroordeelde is de eerste in het Nederlands vertaalde roman van de Amerikaanse Theresa Schwegel. Aan het bekende thema van de met zijn werk getrouwde flik geeft ze een nieuwe dimensie door het verhaal vanuit het standpunt van de vrouw te vertellen. Nu eens ontroerend menselijk, dan weer geestig. Schwegel doseert perfect de suspens door niet alleen over corruptie, foltering en verraad te schrijven, maar ook een doorsneegezin in bange maar hoopvolle spanning te houden. De veroordeelde, Theresa Schwegel, Sijthoff, 18,95 euro, ISBN 978-90-218-0185-8. Stad van de zon, het debuut van de Amerikaanse scenarist David Levien ( Ocean's Thirteen), gaat over wellicht de gruwelijkste nachtmerrie die een gezin kan overkomen : de verdwijning van een kind. Jamie is twaalf als hij tijdens een ochtendlijke krantenronde ontvoerd wordt. De politie reageert lauw : Jamie is een van de meer dan 600.000 kinderen die als vermist geregis-treerd staan. Uiteindelijk besluiten Paul en Carol privédetective Behr in te schakelen. Al snel blijkt dat er tussen hem en Paul een band bestaat. Zo heeft Frank Behr, ooit een gedreven politieman, ook een zoon verloren. Pas later vertelt hij wat er precies gebeurd is. En Behr heeft na de dood van zijn zoon een paar echtscheidingen meegemaakt, terwijl de verdwijning van Jamie tussen Paul en Carol een arctische koelte veroorzaakt. Levien schrijft nuchter maar pakkend over wat de verdwijning van een kind teweegbrengt. Over kindermishandeling, want daar gaat het over, heeft hij het terecht vooral impliciet. Gevoelens van angst vermengd met woede geven dit spannende misdaadverhaal extra dynamiek. Privédetective Behr heeft genoeg guts om een boeiende serie te dragen. Stad van de zon, David Levien, Veen, 19,90 euro, ISBN 978-90-204-0947-5. Een jeugdbende achtervolgt een vrouw tijdens een nachtelijke initiatieritus in Londen. Er wordt op haar geschoten, en in paniek rijdt ze op een bushokje in waar Paul, een rechercheur, toevallig staat te wachten. Hij overlijdt. Zijn weduwe, de hoogzwangere Helen, werkt eveneens bij de Londense politie. Tussen Helen en Paul boterde het al een tijdje niet. Zij had een slippertje, hij was veel weg en kreeg vreemde telefoontjes. Toch wil Helen weten wat er de avond van het ongeval precies is gebeurd. Van collega's hoort ze dat er met de BMW die Paul aanreed iets vreemds aan de hand is. Was het toch geen ongeval ? En waarmee was Paul nu echt bezig ? In het duister is de eerste standalone van de Britse acteur en auteur Mark Billingham. Als misdaadschrijver werd hij bekend met een reeks harde politieromans rond detective Tom Thorne. In zijn jongste thriller brengt hij handig een paar heel uiteenlopende personages bij elkaar. Onder hen een eenzame gangsterbaas die gewelddadig wraak wil nemen op een drugsbende na de dood van zijn vriend Paul. Subtiele maatschappijkritiek, originele invalshoeken en veel leesplezier. In het duister, Mark Billingham, Anthos, 19,95 euro, ISBN 978-90-441-1327-7. "Om in dit land te kunnen wonen moet een man wel een leugenaar zijn. Spreek je de waarheid... dan maken ze je kapot." Aan het woord is Samuel Shabalala, een Zoeloe die politieagent is. Hij rouwt om zijn jeugdvriend, commissaris Willem Pretorius. We zijn in Zuid-Afrika, begin van de jaren vijftig. Detective Cooper wordt naar het door apartheid verdeelde Jacobs Rest gestuurd om de moord te onderzoeken. De veiligheidsdienst neemt snel de zaak over en wil de misdaad in de schoenen schuiven van zwarte communistische activisten. Iets wat de racistische Nationale Partij goed uitkomt. Maar Cooper, die vindt dat justitie niets te maken heeft met huidskleur, start een eigen onderzoek en stuit op het complexe leven en de verboden liefde van zijn vermoorde collega. Een mooie plek om te sterven is het briljante debuut van de in Swaziland geboren cineaste Malla Nunn. In haar spannende misdaadverhaal mengt ze bijna onopgemerkt een stuk bewogen geschiedenis en tekent ze de intrigerende scheidslijn tussen verdrukkers en verdrukten. De hartverwarmende Cooper keert terug, zo belooft Nunn. Een mooie plek om te sterven, Malla Nunn, Cargo, 17,90 euro, ISBN 978-90-234-2918-0. John Grisham lees je niet voor de stijl, die is vlak als een biljartlaken. Ook al niet om de ingewikkelde plot, want je verkoopt geen tientallen miljoenen boeken (die dan meestal ook nog worden verfilmd) als je het te moeilijk maakt. Grisham is in de eerste plaats een verteller die als een rasechte, wat ouderwetse moralist, goed tegen kwaad laat vechten. David tegen Goliath. De strijd speelt zich meestal af in of rond de rechtbank: de jonge, idealistische en pas afgestudeerde advocaat die het opneemt tegen de louche tabaksindustrie, de maffiapraktijken van de grote advocatenkantoren, de doodstraf. In zijn jongste gaat het om de strijd tussen twee Amerikaanse hightechbedrijven die ooit samenwerkten voor een miljarden verslindend militair project maar elkaar nu rauw lusten. En dat tot groot jolijt van geld ruikende juristen. Want om geld gaat het in De getuige. De pas afgestudeerde student Kyle wordt gechanteerd om in het bedrijf te spioneren waar hij als beginner 200 dollar per uur verdient en weken van minstens 100 uur klopt. Of hij de 800 dollar per uur haalt en daarna een hartaanval zal krijgen, is een van de spannende verhaallijnen. De getuige, John Grisham, Bruna, 19,95 euro, ISBN 978-90-229-9582-2.Door Fred Braeckman