door Leen Creve / Foto Michel Vaerewijck
...

door Leen Creve / Foto Michel VaerewijckFlorist Bijna twintig jaar geleden was ik een van de eerstenin België die enkel op bestelling werkten. Maar daarvoor moet je al een beetje naam hebben en die had ik. Voor ik zelfstandig werd, had ik tien jaar voor een grote bloemenzaak in Kortrijk gewerkt. En ik deed al veel demonstraties. Ik heb altijd goede leermeesters gehad en ik probeer dat ook te zijn voor mijn stagiaires. Ik wil dat ze dingen opsteken, maar ik wil geen kleine 'Pattyntjes' opleiden. Het initiële idee moet altijd van hen komen, de uitwerking ook, maar ik kan hier en daar een technische oplossing aanreiken. Ik ben nogal puur. Ik doe niet altijd toegevingen. Vroeger misschien wel, maar ik evolueer, gelukkig maar. Ik werk bloemrijk en ik gebruik het liefst veel bloemen van één soort. Uiteraard moet ik op huwelijken en andere festiviteiten meedenken met de feestvierders. Dat kan dus alle richtingen opgaan. Daar krijg ik energie van. Voor een huwelijk moet een bloemstuk maar één dag meegaan. Voor de misviering zelfs maar een paar uur. De bloemen moeten op hun mooist staan op dat specifieke moment. De houdbaarheid en de duurzaamheid van een bloem inschatten is niet eenvoudig : de aankoopdag is belangrijk, de voorbereiding, het weer, noem maar op. Ik werk zoals een kok, ook ik heb mijn ingrediënten altijd op hun best nodig. Materiaal- en waardekennis zijn enorm belangrijk in mijn job. Daarmee kun je je onderscheiden van andere floristen. Ik probeer verantwoord bloemwerk te maken. Geen bloemen droog zetten zonder water. Soms zie je gemanipuleerde bloemen met ijzerdraad omwikkeld. Daar kan ik niet tegen. Een bloem moet nog kunnen evolueren in een bloemstuk. Dat is ook wel herkenbaar in mijn stijl. Je mag een bloem geen geweld aandoen. Gekleurde en geverfde bloemen heb ik nog niet gebruikt. Takken wel, riet ook. Dat zijn materialen die al eeuwenlang geverfd worden voor manden en zo. Maar de kleur van bloemen wil ik niet manipuleren. De natuur heeft toch kleuren en materialen genoeg. Iedereen heeft een zeer romantisch beeld van ons beroep. Maar het is een zware job. We hebben niet altijd alles in de hand, moeten rekening houden met zeer strikte stevige deadlines, en daarenboven werken we met vers materiaal met schommelende prijzen. Mijn broer runt een carrosseriebedrijf. Hij kent dus iets van spuitlak. Dat prikkelde mijn nieuwsgierigheid, ik had oude perelaars gekocht en die hebben we rood gelakt. Echt kitsch, ik weet het, maar dat moet ook kunnen. Eenjarige bloempjes kweken we zelf. In de tuin die mijn vader nog aangelegd heeft. Op een smalle strook plant ik dahlia's of zonnebloemen. Natuurlijk ogende bloemen vind ik het mooist. Als ik een zaak draaiend moet houden, als ik mensen in dienst heb, dan moet ik wel commercieel kunnen denken. Het is vergankelijk wat we doen, een boek is een manier om mijn werk op de een of de andere manier te vereeuwigen. In zo'n boek kan ik me weer even helemaal laten gaan. Door Leen Creve / Foto Michel Vaerewijck Geert Pattyn (49) is florist. Eind juni verschijnt zijn vijfde boek : Geert Pattyn, Master Florist (59,90 euro), met fotografie van Bart Van Leuven en teksten van zijn internationale collega's. Stichting Kunstboek. isbn 978 90 5856 225 8