In deze maandelijkse rubriek verdiept wijnkenner Frank Van der Auwera zich in de laatste nieuwtjes van de wijnwereld.

Gallo sterkste wijnmerk

Om de haverklap worden hitparades gepubliceerd van invloedrijke personen, onder wie filmsterren, zakenvrouwen, rappers, mediatycoons of zelfs de meest ‘sletterige’ of slecht geklede Hollywoodfiguren. Wat u misschien niet wist, is dat er ook zo’n klassement bestaat van de most powerful wijnmerken. In een business waar de merknaam steeds belangrijker wordt, is een globale brand natuurlijk goud waard. In een recent door het Amerikaanse Intangible Business uitgevoerde studie, The Power 100, kwam Gallo Family Vineyards als ’s wereld invloedrijkste merk uit de bus. Variabelen als marktaandeel, merkgroei, prijspositionering en perceptie werden naar verluidt allemaal in deze studie verwerkt. De top 10 wordt opvallend ingepalmd door vijf Amerikaanse merken, vier Australische en één Chileens, namelijk het ook bij ons bekende Concha y Toro. Europa scoort in deze sterk Amerikaans gekleurde peiling uiterst magertjes, met alleen het Spaanse Torres op positie vijftien. De Fransen knarsetanden ongetwijfeld, want geen enkel merk uit la douce France haalde zelfs de top 100.

Rode neus brengt veel geld op

Te enthousiaste wijndrinkers kunnen wel eens chronisch last krijgen van couperose, vooral geconcentreerd rond de neus, maar in dit geval is er letterlijk sprake van een rode wijnneus. In Groot-Brittannië wordt, in het kielzog van de megaliefdadigheidscampagne Comic Relief – met de plastieken rode neus als publieksgadget en symbool – sedert 1999 ook een Wine Relief georganiseerd. Zo storten veel Britse wijnimporteurs en grootdistributeurs tien procent van de verkoop van speciaal geselecteerde flessen in dit fonds, dat armoede en sociale onrechtvaardigheid wil bekampen in het Verenigd Koninkrijk en Afrika. Voor de editie 2007 bracht deze actie maar liefst 753.592 pond in het laatje, omgerekend toch ruim 1,12 miljoen euro.

Schrijven met Lafite

Lafite Rotschild behoort tot het selecte clubje icoonwijnen dat altijd moeiteloos honderden euro’s per fles haalt, of het nu om een pover of om een puik millésime gaat. Het is eigenlijk verwonderlijk dat zulke beresterke merknaam tot nu toe zo weinig werd uitgemolken. Daar komt nu verandering in met The Limited Edition Château Lafite Rothschild Fountain Pen. Commercieel resultaat van een joint venture tussen het Château Lafite en de Ita- liaanse pennenproducent Omas, een tak van luxegigant LVMH. De achttienkaraats prestigepen, met het kasteellogo er netjes in gegraveerd, zit verpakt in een eiken kastje dat werd vervaardigd van (gebruikte) Lafitevaten. Limited Edition moet hier letterlijk worden genomen, want er werden slechts duizend stuks gemaakt, die elk zo’n 1650 dollar moeten kosten. Te veel voor uw portemonnee ? Geen paniek, er bestaat ook een ‘democratische’ rollerballversie van, waarvoor u ‘slechts’ 1450 dollar moet neertellen !

Wine spa

De wijnindustrie en de relaxindustrie hebben elkaar duidelijk gevonden. De voorbije weken regende het namelijk berichten van nieuwe spa’s, die wijngerelateerde therapieën aanbieden. Zo opende Caudalie, de vinotherapieafdeling van het Château Smith Haut Lafite uit Bordeaux, onlangs een filiaal in het Plaza Hotel in New York. Peperdure massages, peelings, facials of baden op basis van druivenpitten, -schillen of -sappen zijn nu ook daar mogelijk. Caudalie opende al gelijkaardige bijhuizen in Taiwan, Sonoma Valley in Californië, Piëmont in Italië en verleden jaar nog in het Marqués de Riscalhotel in Rioja. Maar ze krijgen navolging. Onlangs begon ook Fladgate, de eigenaars achter prestigieuze porthuizen als Taylor’s, Fonseca, Croft en Delaforce, met de bouw van een luxueus wijnspahotel in de Portugese Dourovallei. Het Yeatman hotel in Vila Nova de Gaia moet de deuren openen in 2009 en de wine spa moet dé lokker worden van dit project.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content