Alcohol in wijn heeft vrij rechtstreeks te maken met de hoeveelheid zon die de druiven hebben gezien en dat is in de nieuwewereldwijnen gewoonlijk geen probleem, wel integendeel. Bitterheid en zuur komen ook wel van de druiven maar kunnen gemakkelijker door mensenhand worden bijgestuurd. De vrijheid waarmee in dat opzicht in niet-traditionele wijnlanden zoals Australië wordt omgesprongen, is bij ons ongekend. Het toevoegen van allerlei smaakmakers in wijn is er heel courant en wordt niet als bedrog beschouwd. In Frankrijk en Italië komt fraude er gewoonlijk op neer dat men mengt of verwisselt : men fraudeert met wijn maar niet met smaakmakers, zoals onlangs in Zuid-Afrika gebeurde met een artificieel sauvignonaroma of zoals dat uitzonderl...

Alcohol in wijn heeft vrij rechtstreeks te maken met de hoeveelheid zon die de druiven hebben gezien en dat is in de nieuwewereldwijnen gewoonlijk geen probleem, wel integendeel. Bitterheid en zuur komen ook wel van de druiven maar kunnen gemakkelijker door mensenhand worden bijgestuurd. De vrijheid waarmee in dat opzicht in niet-traditionele wijnlanden zoals Australië wordt omgesprongen, is bij ons ongekend. Het toevoegen van allerlei smaakmakers in wijn is er heel courant en wordt niet als bedrog beschouwd. In Frankrijk en Italië komt fraude er gewoonlijk op neer dat men mengt of verwisselt : men fraudeert met wijn maar niet met smaakmakers, zoals onlangs in Zuid-Afrika gebeurde met een artificieel sauvignonaroma of zoals dat uitzonderlijk enkele jaren geleden het geval was in de Beaujolais met het bana-nenester amylacetaat. In Australië zag ik met eigen ogen hoe een houtsmaak in de wijn werd getoverd door aan de geoogste druiven af en toe een zwartgerookte schep houtskool toe te voegen. Een schep per vrachtwagen druiven was equivalent aan zes maanden vatlagering, werd er openlijk beweerd. Maar afgezien van deze betwistbare praktijken is de technologie van het wijnmaken in de Nieuwe Wereld veel verder gevorderd en verspreid dan in het oude Frankrijk of Italië. Technologie kan worden aangeleerd en aangekocht en in de Nieuwe Wereld zijn de wijnbedrijven dikwijls zo groot dat gemakkelijk in technologie (dat wil zeggen : in goede wijnmakers) kan worden geïnvesteerd. Wijnmakers gaan vaak van het ene bedrijf naar het andere en het type 'eigenaarswijn' van een bepaald perceel is er zo goed als onbestaand. Overal heeft men wel eigenzinnige wijnboeren die specifieke wijnen maken, boutique wines zegt men wel eens, maar deze peperdure wijnen bepalen de markt niet. Het overgrote gedeelte van de nieuwewereldwijnen wordt gevormd door technisch meer dan correcte merkwijnen, met een op de consument afgestemde smaak, die betrouwbaar zijn voor dagelijks gebruik. Opmerking : de enige wijn in het assortiment van vandaag die nog met een kurk is afgesloten is de Cowra Estate die trouwens door Delhaize zelf werd gebotteld en gekurkt. Alle andere flessen zijn voorzien van een kunstkurk waardoor oxidatie en verkeerde smaken zijn uitgesloten. Ze vertonen allemaal de geruststellende, iets gele kleur van rijpe witte wijn. Argento, chardonnay 2005, Mendoza ArgentinaGetemde neus en iets doortimmerd. Smaak met grote, frisse, krachtige vulling zoals bij de betere bourgognes met fijn houtwerk en mooie zuren. Grote wijn voor bij de grote tafel. (Colruyt : 4,99 euro) Cowra Estate Chardonnay 2005, South Eastern AustraliaNeus van frisse citrus maar ook van exotisch rijp fruit, in de mond komt rijpe, aangename smakelijkheid met zachtaardige lengte. Wijn voor bij voorgerechten. (Delhaize : 3,99 euro) Trio Chardonnay, Pinot Grigio en Pinot Blanc, Chile 2004Ruime en breedgeschouderde multicépa-ge-neus met veel nuance, de smaak is van een friszure blend waarin pinot grigio domineert. Voor bij hapjes op een terras. (Delhaize : 7,99 euro) Stonecross Chenin Blanc-Chardonnay 2004, South AfricaFijne, puntige, wat minerale neus à la petit chablis en een frisse brede smaak met een toets exotisch fruit. Wijn voor het aperitief of voor bij het voorgerecht. (Colruyt : 4,94 euro) Lindemans Cawarra Chardonnay 2005, South Eastern AustraliaIets intenser geel dan alle andere, de neus is exotisch à la viognier. Lichte, friszure, allround smaak. Aperitiefwijn. (GB/Carrefour : 4,99 euro) Rosemount Estate Chardonnay 2004, Diamond LabelRijpe en getemde neus met een toets hout en een krachtige, door rijpheid getekende smaak met goede doortimmering. Kan bij gepocheerde vis. (GB/Carrefour : 8,39 euro) Foto Gerald Dauphinherwig van hove