Exclusief bij Senteurs d'Ailleurs, Louizalaan 94, 1050 Brussel. 02 513 87 70, www.senteursdailleurs.com
...

Exclusief bij Senteurs d'Ailleurs, Louizalaan 94, 1050 Brussel. 02 513 87 70, www.senteursdailleurs.com Tot de opvallendste lanceringen dit seizoen behoren Dior Homme, een mannengeur op basis van een bloem, en de nieuwe Jean Paul Gaultier, een sensueel aroma voor vrouwen en mannen. Kunnen we spreken van een heropleving van de unisekstrend uit de jaren negentig ? Volgens parfumeur Francis Kurk-djian, de maker van Gaultier2, is er een groot verschil : "Momenteel verkennen we de grenzen vanuit een bepaalde sensualiteit, in tegenstelling tot de aseksuele 'properheid' die de jaren negentig beheerste." Het is belangrijk om dat in zijn sociale context te zien, vindt hij : "De aidsepidemie begin jaren negentig maakte een abrupt einde aan de seksuele losbandigheid van de eighties. Die mentaliteitsverandering liet zich ook voelen in de parfumerie : grote bloemenboeketten met dierlijke toetsen ruimden baan voor 'propere' aqua's zonder sex- appeal." Pas op het eind van de jaren negentig keerde het tij : "Grote lanceringen als Diors J'adore en Gaultiers Fragile luidden de terugkeer in van vrouwelijkheid, opulentie en sensualiteit. Mode en beauty werden opnieuw sexyer, getuige de pornochic en het huidige aftasten en verleggen van grenzen tussen de seksen." Volgens Remy Gomez, topman van Jean Paul Gaultier Parfums, wilde Gaultier al langer een parfum brengen dat de typische man-vrouwcodes overstijgt, "maar de tijd was er niet rijp voor". Als geen ander heeft Gaultier altijd al gebalanceerd op die smalle grens : hij ontwierp rokken en make-up voor mannen, en stak Madonna in een maatpak. Het nieuwe Gaultier2-parfum heeft die connotatie van ambiguïteit, meent Kurkdjian : "We vertrokken vanuit een bepaalde emotie, niet vanuit het geslacht of een identiteit. Dit parfum is bedoeld om te delen, het leidt naar vermenging, niet naar uniseks." Een mening die steeds meer collega's delen : de Hermessence-geuren van Jean-Claude Ellena voor Hermès spreken zich niet echt uit over wie ze nu moet dragen en Comme des Garçons deed onlangs een officieel statement dat er niet speciaal geuren worden gemaakt voor mannen of vrouwen, maar voor mensen die er enthousiast over zijn. Die open mentaliteit hebben we te danken aan de nicheparfumerie, die minder marketinggedreven is dan de traditionele merken, meent Pablo van het Brusselse Senteurs d'Ailleurs : "De grote firma's hebben megabudgetten voor marktonderzoek en marketing. Kleine labels hebben dat geld niet en werken vanuit een idee van de parfumeur in plaats van naar een doelgroep. Dat is een heel andere, minder geslachtgebonden benadering." Maar ook het publiek is klaar voor het aftasten van grenzen, meent Olivier Polge, parfumeur van Dior Homme. "Veel mensen hebben er genoeg van dat alles op elkaar lijkt en gaan op zoek naar ongewonere geuren." Dat publiek komt terecht in de nicheparfumerie, zoals Senteurs d'Ailleurs. "Ze weten dat ze hier iets anders vinden. In het begin hebben ze wat begeleiding nodig, maar na een tijdje proberen ze zelf extremere dingen uit", legt Pablo uit. Volgens hem worden vooral mannen steeds zekerder van zichzelf. "Dat hebben we zeker te danken aan metroseksuele iconen, zoals David Beckham, die zich complexloos en openlijk voor verzorgingsproducten en juwelen interesseren." Volgens Pablo's collega Nathalie zijn de heren ook niet bang van zoete aroma's : "Het amandelachtige Mandorlo van Acqua di Parma's Blu Mediterraneo-gamma is hun uitgesproken favoriet. Een ambergeur als L'Ambre Précieux van Maître Parfumeur et Gantier is een van onze bestsellers en wordt evengoed door vrouwen als door mannen gekocht." Toch blijven veel mensen het nog moeilijk hebben met bepaalde ingrediënten. "99 procent van de mannen houdt niet van bloemen, vooral rozen ervaren ze als te vrouwelijk. Voor vrouwen ligt hout en leer moeilijk."Volgens Francis Kurkdjian is die houding sociologisch en historisch bepaald : "Eind achttiende eeuw waren parfums voorbehouden aan de aristocratie en waren de grondstoffen voor mannen en vrouwen dezelfde. De opkomende burgerij maakte begin negentiende eeuw korte metten met de decadentie : pruiken, kant, make-up en andere excentriciteiten werden taboe voor de mannen die zich beperkt zagen tot de ernst van zwarte broeken en redingotes", vertelt hij. "Ook hun parfums kregen het Britse ideaal opgelegd : bloemen werden verbannen ten voordele van strengere, onbetwistbaar viriele noten zoals lavendel. De opkomende marketing in de twintigste eeuw bevestigde deze mentaliteit door duidelijke, rolbevestigende namen te gebruiken als Monsieur Lanvin, Pour Un Homme, Pour Monsieur, Moustache,..." Vanaf de jaren zeventig vermindert het strakke onderscheid tussen dames- en herenparfums : mannen gaan intensere concentraties gebruiken en grijpen naar zwoelere aroma's. Het taboe neemt af, en hoewel bloemige elementen een vast onderdeel zijn van de populaire fougères en chypres, worden ze zelden prominent naar voren gebracht. Maar ook die drempel brokkelt stilaan af, volgens Olivier Polge. Hij koos voor de iris als hoofdthema in Dior Homme : "Een zeer ambigue geur, zowel poederachtig als houtig tegelijk, waardoor je hem anders kunt interpreteren. Hoewel het een heel oud, klassiek ingredient is, wordt het vernieuwend wanneer je het in een mannengeur verwerkt." Ook parfumeur Olivier Pescheux tastte de grenzen af : hij ontmantelde Lanvins damesklassieker Arpège en weerhield de meest mannelijke grondstoffen om er een nieuw parfum mee te maken. Hij behield het hoofdakkoord van iris en jasmijn, maar combineerde het met ingrediënten die een duidelijk viriele indruk geven. In het kamp van de vrouwenparfums werden eveneens duchtig grenzen verkend : een typisch mannelijk ingrediënt als vetiver is dominant in Lancômes Hypnôse. "Veel mensen hebben moeite om een parfum als mannelijk of vrouwelijk aan te duiden wanneer ze het blind ruiken", bevestigt Olivier Polge. "Dat wordt vooral bepaald door de flacon, de communicatie en de manier van verkopen." 1 Gaultier2 van Jean Paul Gaultier (EDP 2 x 40 ml : 72 euro) : het concept van Gaultier2 refereert aan de aantrekkingskracht tussen mannen en vrouwen en richt zich tot het koppel en niet specifiek tot een van de seksen. Dat wordt letterlijk verbeeld door de flacon, die bestaat uit twee helften die samenklikken met een magneet. Parfumeur Francis Kurkdjian verkent de dunne lijn tussen de geslachten in een sensueel akkoord van amber, muskus en vanille : drie traditionele ingrediënten die zowel in mannen- als vrouwenparfums vaak voorkomen. 2 Dior Homme (EDT 50 ml : 51,44 euro) : een bloemige houtgeur voor mannen met iris als hoofdthema, gekruid met salie en lavendel, amber voor een poederachtige basis en leer, vetiver en patchoeli om het mannelijke karakter te accentueren. 3 Daim Blond van Serge Lutens (EDP haute concentration 50 ml : 95 euro) : de voormalige artistiek directeur van Shiseido kreeg enkele jaren geleden zijn eigen merk. Hij maakt niet-traditionele, bijzondere parfums waarbij hij de voorkeur geeft aan natuurlijke ingrediënten. Of de geuren nu voor mannen of vrouwen zijn, vindt hij niet relevant. Daim Blond bijvoorbeeld is een huidparfum dat bijna tactiel is : het roept het gevoel van zacht suède en verfijnd leer op, gekruid en gepoederd met kardemom, abrikozenpit, muskus en heliotroop. 4 Ambre Précieux van Maître Parfumeur et Gantier (90 ml : 96 euro) : Jean-François Laporte is de stichter van dit nichemerk dat zich inspireert op de zeventiende-eeuwse stijl, de gouden eeuw van de parfumerie. Ambre Précieux is een warme ambergeur met een sandelhoutbasis en aromatische accenten van lavendel, nootmuskaat en vanille. Het wordt zowel door mannen als door vrouwen geapprecieerd. 5 True Star for Men van Tommy Hilfiger (EDT 50 ml : 43,13 euro) : een frisse kruidige houtgeur voor mannen, met grapefruit, groene noten, saffraan, zachte houtsoorten en een beetje vanille. Wacht even tot de alcohol verdampt is om te ruiken, anders raakt je neus verdoofd. Neem de tijd : een parfum bestaat doorgaans uit drie onderdelen en evolueert dus. Eerst ruik je de meest frisse elementen, die vrij snel vervliegen. Na enkele minuten al komen de hartnoten naar boven, die het karakter van de geur bepalen, vaak bloemen of kruiden. Na enkele uren geeft de basis zich bloot, doorgaans houtsoorten met kruidige of zoete ingrediënten als patchoeli of amber. Wie onmiddellijk beslist, weet maar half wat hij koopt. Heb je geen idee wat je wilt en verwacht je een goede service, plan dan je parfumeriebezoek vóór de grote inkoopdrukte, zodat het verkooppersoneel de tijd kan nemen om je degelijk voort te helpen. Test een parfum voor jezelf altijd uit op de huid : het zal reageren op de warmte, zuurtegraad en andere factoren. Daarom kan die lekkere geur van uw vriendin of collega helemaal anders uitdraaien bij u. Parfum kopen voor iemand anders is niet evident. Vraag om een staaltje bij de verpakking, zodat de gelukkige de geur kan beoordelen zonder de verpakking te openen. Dan kan er eventueel nog geruild worden. De keten Ici Paris XL verkoopt geschenkdozen (48 euro) met tien parfumstalen en een waardebon, die je kunt inwisselen voor een parfum naar keuze. Parfumflesjes, hoe mooi ook, dienen niet om te pronken op de vensterbank : lucht, licht en warmte zijn gezworen vijanden die een parfum slecht kunnen laten worden. Je dient hem best koel en donker te bewaren, bij voorkeur in hun verpakking. Gemiddeld kun je een geur twee jaar houden, ongeopende flessen blijven tot twintig jaar goed. Besef dat een geur doorgaans in verscheidene concentraties bestaat : een eau de toilette is de courantste vorm, maar een eau de parfum en zeker het extrait de parfum zijn geconcentreerder, waardoor het aroma intenser is, langer houdt, maar ook duurder is. Een ongeoefende neus kan gemiddeld niet meer dan drie geuren tegelijk onderscheiden. Door Sofie AlbrechtNa de 'properheid' die volgde op het uitbreken van aids, werden mode en beauty pas eind de jaren negentig opnieuw sexyer. Veel mensen hebben moeite om een parfum als mannelijk of vrouwelijk te duiden als ze het blind ruiken.