Woorden die u de komende jaren nog veel zal horen. Woorden die iets zeggen over veranderende tijden. Meestal zijn ze in het Engels, de global language. Wij proberen ze naar het Nederlands te vertalen en te verklaren.

RUN & FUN-SHOPPING (2)

Dat genetische manipulatie en gevitaminiseerde nutraceuticals onze voedingsgewoonten wijzigen, wist u al. Maar ook de vaak saaie voedingswinkel evolueert. Nieuwe concepten en technologieën, gedreven door ons verlangen naar easy winkels en verse en veilige producten, verwijzen de traditionele groenteboer naar het verleden. Vergeet de ongezellige supermarkt: voortaan bezoekt u het voedselcentrum. In Michigan is het D&W Food Center de nieuwste sensatie. Zijn Market Square biedt honderden kant-en-klaar-alternatieven aan, en kiosken als het Caesar Salad Station, de Sushi Bar of de Manhattan Bagel Kiosk. Just in time-levering heft er het onderscheid op tussen vers en kant-en-klaar. Anderen bieden in store-kookcursussen aan of gezellige cafés in het midden van de winkel. Ook de Nederlandse Ahold gooide de traditionele rijen en rekken overboord. In plaats daarvan kwam er een centraal restaurant met daaromheen solution centers. Het breakfast center biedt displays met cornflakes, fruit, croissants en koffie, terwijl het dinner center wijn, vlees, pasta en kazen combineert. Klanten scannen zelf hun aankopen en betalen aan de uitgang via een automaat die de gegevens binnenhaalt. Speciale aanbiedingen worden aangekondigd met een treintje dat boven de hoofden van de klanten rijdt. En wat denkt u van de Robo Shop, een 24/24 uur-voedingsautomaat met meer dan 2000 producten? Eigenlijk moet u de huiselijke omgeving niet eens verlaten: bij supermarkten als Tesco plaats je een on-linebestelling op de website. Thuislevering is mogelijk. Sommigen verschaffen kleine on-linebarcodescanners en een lijst van producten die u de afgelopen maanden vaak kocht. Ook op de websites van Amerikaanse bedrijven als HomeGrocer en Streamline is on line bestellen mogelijk. Getraind personeel bezorgt de eigenhandig geselecteerde waren binnen de 90 minuten. Het nieuwste snufje is de ijskast met een on line- touch screen of -barcodescanner. U scant een fles salad dressing of bakje champignons en meteen wordt een nieuw exemplaar besteld. Die automatische aanvulling is ideaal voor de uitbouw van customer loyalty. Zo biedt Streamline niet alleen een Personal Shopping List met frequent gekochte items aan. Met de Don’t Run Out List, die producten op vastgelegde tijdstippen automatisch aanvult, is er van winkelen nauwelijks nog sprake. (Wim Denolf)

Op 21 oktober organiseert Weekend Knack Opus XXI, een seminarie over de toekomst, lifestyle en trends. Info via onze website: www.opusXXI.com. Of: Tel. (02) 467.58.54.

Wim Denolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content