Woorden die u de komende jaren nog veel zal horen. Woorden die iets zeggen over veranderende tijden. Meestal zijn ze in het Engels, de global language. Wij proberen ze naar het Nederlands te vertalen en te verklaren.
...

Woorden die u de komende jaren nog veel zal horen. Woorden die iets zeggen over veranderende tijden. Meestal zijn ze in het Engels, de global language. Wij proberen ze naar het Nederlands te vertalen en te verklaren. RUN- & FUN-SHOPPING (1) Shoppingfreaks mogen zich in de handen wrijven: er wordt hard gewerkt aan ons winkelplezier. Zo verkoopt Girl Fashion in Maasmechelen niet alleen hippe kleding voor jonge meiden, maar ook amusement in de vorm van een video wall, een zithoekje en softdrinks. Vlakbij Stuttgart vind je het Rommelsmuehle Zentrum, Europa's grootste groene winkelcentrum. Milieubewuste consumenten vinden er alles, van muesli en meditatieve muziek tot ecologisch verantwoorde cosmetica en bouwmaterialen. Drie watermolens leveren de energie, terwijl het restaurant lokale producten en correct geproduceerd vlees aanbiedt. Een verregaand voorbeeld van de Disneyficatie van winkels is de Sports & Outdoor Superstore van REI in Seattle, met als paradepaardjes 's werelds grootste klimmuur, een biking-pad, de Rain Room (waar men een stortbui simuleert om waterresistente kleding te testen) en artificiële vijvers. Ook NikeTown en Planet Hollywood illustreren de themeparking van winkels: entertainment wordt even belangrijk als de aangeboden waren. Bovendien verlangt de verwende consument winkels die inspelen op zijn persoonlijke wensen. Dat kan met technische snufjes als digitale body scanners voor maatkleding - zelfs Levi's experimenteert ermee - en intelligente adviessystemen. RFID ( Radio Frequency Identification) elimineert lange rijen aan de kassa: dit scansysteem verrekent in 1 seconde de inhoud van je winkelwagentje. Ook in de shoppingrevolutie is Internet niet veraf. E-commerce en homeshopping vertegenwoordigen nu wereldwijd 111 biljoen dollar, een verdubbeling sinds september '98. Het medium is geschikt voor target-marketing (zoals het Gay Financial Network) en maakt personalisatie mogelijk. Zo investeert Procter & Gamble 50 miljoen dollar in Reflect.com, een website voor de verkoop van beauty-producten. Bovendien kun je in steeds meer virtuele winkels een praatje slaan met andere klanten of verkoopassistenten. Nu tegen 2003 zo'n 170 miljoen Europeanen on line zullen zijn en interactieve digitale tv doorbreekt, haasten vele bedrijven zich naar het Internet. Die rush loopt niet over rozen. Nieuwe businessmodellen moeten ontwikkeld worden. Ongeveer 85 procent van de Europese bedrijfsleiders vreest niet te beschikken over de benodigde skills en de juiste bedrijfscultuur. (Wim Denolf)Op 21 oktober organiseert Weekend Knack Opus XXI, een seminarie over de toekomst, lifestyle en trends. Info via onze website: www.opusXXI.com. Of: Tel. (02) 467.58.54. Wim Denolf