Woorden die u de komende jaren nog veel zal horen. Woorden die iets zeggen over veranderende tijden. Meestal zijn ze in het Engels, de global language. Wij proberen ze naar het Nederlands te vertalen en te verklaren.

GLOSSOFACILIA / WOORDENSTORM

U had nog geen blue-chip ejaculation? U leidt niet aan nanostalgia of synesthesia? Of doen termen als evilution en xerophilia u alleen maar duizelen? Geen wonder, in de race naar het millennium struikelen we niet alleen over de veranderingen en vernieuwingen die in steeds hoger tempo op ons afkomen, onze woordenschat groeit dagelijks aan in een poging greep te krijgen op die carrousel.

Van oudsher en nature is de mens gefascineerd door de toekomst, maar in een samenleving waarin trends opduiken en verdwijnen met de snelheid van het licht, krijgen we haast niet de kans om erbij stil te staan. Trendwatchers en wetenschappers, futurologen en marktonderzoekers spuien dagelijks nieuwe termen, uitdrukkingen en spitsvondigheden die de wereld begrijpelijker moeten maken. Sommigen van hen groeien uit tot ware trendgoeroes. Voorbeelden zijn Watts Wacker, medeoprichter van het toekomstgericht marktonderzoeksbureau FirstMatter, en Faith Popcorn, die eind jaren ’80 de cocooningtrend benoemde. Een term die trouwens pas sinds kort een huis-, tuin- en keukenbegrip van de lifestylebladen geworden, wat meteen illustreert hoe langzaam nieuwe terminologie doordringt in de dagelijkse taal. Vele woorden raken niet verder dan de pagina’s van trendmagazines en futuristische websites. Dan worden ze voorbeelden van cryptocentrism, taalgebruik van specifieke microculturen, zoals de technobabbel van computerfreaks, jongerentaal en andere wordrobes.

Vaak lijkt de woordenstorm echter ook een vorm van spielerei. Er worden grote termen bovengehaald om microfenomenen en minimale veranderingen te duiden, een verschijnsel dat Wacker benoemde als glossofacilia. Behoren spitsvondige woorden als Eve-olution (de vervrouwelijking en evolutie van hiërarchische naar overleg- en netwerkmodellen van de economische markten en het bedrijfsleven) of ego-nomics (de zoektocht van consumenten naar erkenning van hun individualiteit, als reactie op de homogeniserende massamarketing en anonimiteit in de samenleving) straks tot de algemene woordenschat of tot de annalen van de glossofacilia? En: maakt het de man in de straat wat uit? Misschien kiest hij wel voor distention en weigert hij zich in te laten met zaken die niet relevant zijn voor zijn leven. Misschien is precies dat, veel meer dan het woordenbreien, zijn manier om te overleven in een chaotische wereld? (Wim Denolf)

Op 21 oktober organiseert Weekend Knack Opus XXI, een seminarie over de toekomst, lifestyle en trends. Info via onze website: www.opusXXI.com. Of: Tel. (02) 467.58.54.

Wim Denolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content