Woorden die u de komende jaren nog veel zal horen. Woorden die iets zeggen over veranderende tijden. Meestal zijn ze in het Engels, de global language. Wij proberen ze naar het Nederlands te vertalen en te verklaren.

CASHING OUT – DE STRESSREVOLTE

We beschikken over meer communicatievrijheid en culturele diversiteit dan ooit tevoren. Nooit was er zoveel ruimte voor zelfontplooiing, culturele verbreding en sociaal contact. En toch. Ons hoge leef- en werkritme maakt slachtoffers. Steeds meer actieve bevolkingsleden gaan op de rem staan. We willen onthaasten. Weg met de terreur van het allesbepalende werkritme, de ellenlange files, gsm-slavernij en overweldigende consumptie. Leggen politici en economen traditioneel een direct verband tussen welzijn en geldaccumulatie, de consument weet beter: te veel werk, te veel aankopen, te veel zorgen, te weinig tijd voor sociale relaties en ontspanning. “Nu willen we niet méér, maar meer en meer minder”, zegt de Amerikaanse trendanaliste Faith Popcorn. “Velen verlangen naar vroeger, naar eenvoudiger tijden waarin we de deur niet hoefden te vergrendelen of ons zorgen hoefden te maken over de kwaliteit van het water. We willen beter en eerlijker leven en tijd om te genieten.” Veel mensen stellen hun persoonlijke en werkambities bij en gaan over tot cashing out en downshifting: ze stappen bewust en opzettelijk uit de ratrace en kiezen voor een eenvoudiger en trager leven. Gedaan met de bikkelharde strijd om contracten, de dwang van deadlines, het lunchen in taxi’s, de stress, de lange uren en de diepvriesmaaltijden. De een vlucht weg uit de stadsjungle, de ander kiest voor een minderbetaalde baan. Sommigen beperken hun uitgaven en consumptie ( voluntary simplicity). Geen dure kleding, vakanties en designmeubels meer, geen twee gezinsauto’s of wekelijkse restaurantjes; zelfredzaamheid en materiële zelfmatiging staan voorop. Cashing out hoeft niet drastisch of permanent te zijn: het kan ook via zelfontplooiing en ontspanning in hobbycursussen, yoga en sport, vrijwilligerswerk of maandenlang reizen.

Van de Amerikaanse bevolking wil 78 % minder stress, 51 % wil meer vrije tijd, zelfs indien dat inkomensverlies betekent. Volgens het Trends Research Institute in New York kiest vóór de eeuwwisseling 1 op 5 Amerikanen voor een trager, evenwichtiger en eenvoudiger leven. De stadsvlucht en politisering van thema’s als mobiliteit, werktijdverkorting en de kwaliteit van het (gezins)leven, bewijzen dat ook in België de grens is bereikt. Toch blijft cashing out voor velen een droom: inkomensverlies, minder werkzekerheid en een lagere sociale status vormen een hoge drempel. (Wim Denolf)

Op 21 oktober organiseert Weekend Knack Opus XXI, een seminarie over de toekomst, lifestyle en trends. Info: via onze website: www.opusXXI.com. Of: Tel. (02) 467.58.54.

Wim Denolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content